חיפוש

עורך דין גירושין

כשעמדתם מתחת לחופה והבטתם בברק העין של מי שעמד/ה להפוך לשותפת/ך לחיים, בוודאי שלא שיערתם כי יום יבוא ותיאלצו להסתייע בעורך דין גירושין. עם זאת, לאור נתונים אשר רק עולים ומאמירים, ועם קונצנזוס ציבורי רחב הרבה יותר אודות עצם פעולת הגירושין, נדמה כי מדובר באחד הענפים הפעילים ביותר בעולם המשפט.

לאור כך, הצורך העז בבחירת עורך דין מתאים לענייני גירושין הפכה למכרעת, במיוחד כאשר ישנם ילדים בתמונה. במאמר הקרוב נסקור את ההיבט המשפטי של הליך הגירושין ותפקיד העורך דין בתוכו.

 

מה זה בעצם גירושין?

גירושין הם הליך משפטי אשר במהלכו מותר באופן רשמי וחוקי הקשר שבין 2 אנשים אשר קודם לכן היו נשואים. ישנו עורך דין גירושין בכל מדינה, וזאת מפני שהליך הגירושין משתנה ממדינה למדינה, בהתאם לדת הנשלטת שם ולצביונה האישי .מפאת רלוונטיות נעסוק כאן מעתה, אך ורק בהליך הגירושין אשר נהוג בישראל.

הליך הגירושין אינו מתחיל ביום בו הבעל נותן גט לאשתו, אלא  הרבה לפני כן, למעשה מדובר בערב רב של סיבות אשר תולדתן המשותפת היא עליית יחסי הזוג על שרטון, שרטון אשר אינם מעוניינים ו/או מצליחים להיחלץ ממנו. כתוצאה מכך, זוגות רבים נפרדים פיזית בטרם הושלם הליך הגירושין במלואו, ולמעשה עד אשר הרבנות מאשרת כי אכן הקשר בין בני הזוג הותר והינם גרושים – הם נשואים כדת משה וישראל.

 

בית משפט לפי בקשתך

כאשר זוג החליט כי הוא חפץ להתגרש, הוא ניצב בפני דילמה אשר אין לה אח ורע בעולם המשפטי. בישראל ישנם 2 בתי דין אשר שופטים מקרים זהים, על פי סט ערכים שונה והינם בעלי סמכויות שונות. כלומר, הראשון הוא בית הדין הרבני, אשר מכוון את פסיקותיו בהתאם לערכים שורשיים יהודיים, בעוד שהשני הוא בית המשפט לענייני משפחה, אשר פוסק מתוך השקפת עולם מודרנית יותר.

ההנחה הרווחת בקרב הציבור היא כי בענייני גירושין, בית הדין הרבני מוטה לטובת זכויות הגבר, בעוד שמנגד, בית המשפט לענייני משפחה רואה לרוב את צרכיה של האישה. אף על פי כי הנחות אלו שיקפו במידה מה את הלך הרוח המשפטי במקומות אלו בעבר, כיום ישנם מקרים רבים בהם בתי הדין הללו מוציאים פסיקות אשר מוכיחות כי פסק הדין מהווה תולדה ספציפית של כל מקרה לגופו.

 

מה הן סמכויות השיפוט של כל בית דין

ככל שזה נוגע לסמכויות השיפוט של בתי הדין, בית הדין הרבני מחזיק בבלעדיות בסמכות לדון בענייני גירושין ונישואין של זוגות, ולהכריז עליהם כעל זוג נשוי או על כגרושים.

עם זאת, בנושאים כגון תביעת מזונות, מדור, תביעה לשלום בית, תביעה לתשלום כתובה, אין לבית הדין הרבני מונופול. לפיכך, רשאי לדון בית המשפט לענייני משפחה בנושאים אשר נוגעים לרכוש, מזונות, משמורת הילדים וחלוקת שותפויות עסקיות במידה והיו קיימות.

 

מרוץ סמכויות בין 2 גופים דומים אך שונים

בעקבות זאת, נוצר מעין מרוץ בין זוגות אשר החליטו להתגרש, לגבי בית הדין אשר בו תירשם הסמכות הראשונית לדון בעניין גירושיהם. למעשה יש משמעות ותוקף, כיוון שכאשר אחד מבני הזוג הקדים את משנהו והגיש תביעת גירושין באלו מן 2 בתי הדין הקיימים, לאותו בית דין תהא הסמכות לדון בנושאים אשר הוגשו לו עד תום ההליכים.

כלומר, אילו אני אישה אשר חפצה להגיש את תביעת הגירושין שלי בהקדם, במידה ואפנה לבית המשפט לענייני משפחה ואבקש מהם לדון בבקשתי, אוכל לכרוך בה נושאים כמו חלוקת הממון, תשלומי מזונות, ומשמורת הילדים, בית המשפט לענייני המשפחה ידון בה במלואה עד אשר יפסוק בעניין.

 

כיצד ניתן להתגרש בישראל?

ישנן מספר דרכים שונות לביצוע הליך גירושין אשר חולקות סוף זהה – סיום קשר נישואין של זוג מבחינה חוקית. לכל דרך יש את המאפיינים שלה אשר רלוונטיים לנסיבות הספציפיות לאותו זוג.

בהמשך לכך, יש משמעות רבה להתייעצות עם עורך דין גירושין בטרם מתקבלת החלטה אודות אופי הגירושין. הסיבה לכך היא שאותם עורכי דין נחשפים לכמות גדולה מאוד של זוגות אשר היו בדיוק בנקודה בה אתם עלולים להימצא כעת, ומתוקף ניסיון זה להמליץ על האפיק הנכון ביותר, אשר יאפשר לכלל הצדדים לסיים עם ההליך הלא נעים בהקדם האפשרי.

 

גישור בגירושין

במסגרת הליך זה בני הזוג בוחרים, או מסכימים, על זהות מגשר אשר הינו ניטרלי ומסייע להם להגיע להסכמה בנושאים השונים, עד לכדי הבשלת הסכם גירושין מלא. כלומר, חלוקה הוגנת של הרכוש, קביעת דמי מזונות, קביעת הסדר משמורת על הילדים וכן הלאה.

משגובש ההסכם – הוא מובא לאישורו של בית הדין, לאחר שהאחרון מוודא כי כל אחד מהצדדים קרא והבין את השלכות ההסכם ועקרונותיו. לאחר מכן בית הדין חותם על ההסכם ומעניק לו תוקף של הסכם גירושין.

 

גירושין כחלק מהליך משפטי

במידה ובני הזוג לא הצליחו למצוא את עמק השווה באמצעות גישור, יאלצו לכתת רגליהם לאולמות הערכאה אשר מצאו לנכון להישפט בה, או שבה נפתח לראשונה התיק בעניינם, ובאמצעות עורכי דינם להמתין להכרעה. כמו כן, מדובר בהליך ארוך אשר עלול להימשך שנים, בנוסף להיותו יקר ולא פשוט, שכן לעתים הגורם לגירושין עלול להיות כואב רגיש ופרטי, בוודאי לא כזה אשר ששים לחשוף בפני זרים.

עם זאת, כשמתמודדים עם בן/ת זוג אשר אינו מראה נכונות לסיים את הנישואין או לשתף פעולה, לעתים אין מכך מנוס. בנוסף לכך יש לציין כי לנסיבות שבשמן הגיע הזוג לכדי הליך גירושין, יש משקל מסוים בהחלטת בית הדין לגבי פסק הדין הסופי. כלומר, אדם אשר בגד באשתו, צפוי לתת על כך את הדין במידה מסוימת, בהסכם הגירושין הסופי.

 

חשיבותו של עורך הדין גירושין

כפי שכבר ניתן להבין, מונח המפתח בעולם הגירושין הוא משא ומתן, שכן מדובר בהליך ארוך אשר במהלכו מוכרחים 2 אנשים אשר עד לאחרונה חיו יחדיו, לחלק את כל אשר ברשותם, לרבות הזמן אשר יזכו לבלות עם ילדיהם. לפיכך, ישנה חשיבות מכרעת לשימוש בשירותיו של עורך דין גירושין, כזה אשר יכיר את המורכבויות אשר טמונות בכל בית דין, בהתאם לנסיבות לקוחו, בנוסף להיותו מנוסה בהליכי גישור שבין בני זוג אשר מתעתדים להיפרד.

יתרה מכך, רבים אשר מוצאים עצמם בפני גירושין קורסים מעצם המעמד וההשלכות הרגשיות שנלוות לו, לכן קיים צורך באדם חיצוני אשר אינו בעל סמנטיקה מיותרת לסוגיה, ואשר בניגוד למגשר שרואה את 2 הצדדים, יהיה שם בכדי לייצג את האינטרסים של לקוחו בלבד.

 

לסיכום

ישנן דרכים שונות ורבות להתגרש בישראל, בין אם באמצעות בתי הדין הרבניים, או דרך עזרתו של בית המשפט לענייני משפחה. בהמשך לכך, לאור העובדה כי כל אחד מהם טומן בחובו שיטת משפט אשר עלולה לקרוץ יותר ופחות לזוג המתגרש, יהיה אשר יהיה, מומלץ לקבל החלטה משותפת אודות אופי ודרך הגירושין, אשר אותו זוג מבקש להשית על עצמו.

החלטה אשר מומלץ לקבל באמצעות עורך דין גירושין אשר בקיא בעולם הגירושין על כלל מרכיביו, ושיוכל לסייע למימוש הזכויות המקסימלי אשר מגיע לכל אחד מבני הזוג, במקביל לשמירה על תא משפחתי מתפקד, עד כמה שניתן.