חיפוש

סיוע משפטי בהליך גירושין מטעם המדינה

הליך גירושין הוא מטבעו הליך שעלול להיות בעייתי ובעיקר יקר. למרבה הצער, לא אחת קורה שאחד מבני הזוג לפחות איננו יכול לממן את הסיוע המשפטי הנדרש לו על מנת למצות את מלוא זכויותיו בגירושין. במקרים כאלה מדינת ישראל מעניקה סיוע משפטי. המטרה של הסיוע הזה היא לאפשר לכל אחד מהצדדים בהליך למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותו.

מה ההיגיון מאחורי הענקת סיוע משפטי בהליך הגירושין מטעם המדינה? מהם התנאים שבהם ניתן לקבל סיוע משפטי כזה? מי עשוי ליהנות מקבלת סיוע משפטי מטעם המדינה בהליך הגירושין? מה התפקיד של עורך הדין הממומן על ידי המדינה? בשורות הבאות נעסוק בנושא פחות מוכר שיכול בהחלט להשפיע על התוצאה הסופית של הליך הגירושין.

 

על הפערים הכלכליים בין בני זוג בהליכי גירושין

ככלל, חשוב לזכור שלא תמיד יש שוויון בין בני הזוג ביכולות שלהם בדגש על היכולות הפיננסיות. כך יכול לקרות שאישה הנשואה לגבר עשיר ובעל הכנסה גבוהה, מוצאת עצמה במצב של נחיתות כיוון שהיא עצמה לא עובדת או שההכנסה שלה מעבודה היא נמוכה. זאת, לעומת הגבר שיכול לשכור בקלות את השירותים של מיטב עורכי הדין לענייני גירושין. למען הסר ספק – גם המצב ההפוך, שבו האישה היא בעלת הרכוש וההכנסה הגבוהה, הוא בהחלט מצב אפשרי ואכן התקיים לא פעם.

 

קבלת סיוע משפטי מטעם המדינה וההיגיון מאחוריה

הליך גירושין הוא הליך שמעצם טבעו הוא מסובך ומורכב מבחינה חוקית. זאת בלי כל קשר לרגשות החזקים שהוא מעורר אצל כל המעורבים בו – הן בני הזוג והן הילדים. מטרת התהליך הזה היא להפריד בין בני הזוג תוך ניסיון להגיע לעמק השווה ולהימנע מגרימת נזקים. לשני בני הזוג.

עם זאת, ההליך המשפטי הוא אמיתי לחלוטין וככל הליך משפטי, גם הליך הגירושין עצמו כרוך בלא מעט הוצאות. למרבה הצער קורה לא אחת שאחד מבני הזוג אינו מסוגל לממן את התמיכה וההגנה המשפטית על האינטרסים שלו. זה בדיוק המצב שבו נכנסת המדינה לתמונה ומעניקה סיוע משפטי, בכפוף לבחינת היכולות הפיננסיות של מי שמקבל את הסיוע הזה.

 

התנאים לקבלת סיוע משפטי בהליך הגירושין מטעם המדינה

להלן התנאים המזכים את אחד מבני הזוג או את שניהם בקבלת סיוע משפטי:

 

הכנסה נמוכה

אם לאחד מבני הזוג יש הכנסה נמוכה והוא עומד בתנאי הזכאות כפי שהם נקבעים מעת לעת הוא עשוי להיות זכאי לסיוע. זה המקום לציין שבמקרה של גירושין, המבחן היחיד לקבלת הסיוע הוא ההכנסה של מקבל הסיוע ללא קשר להכנסות או לרכוש של בן או בת הזוג. כך, עקרת בית שאינה עובדת והיא נמצאת בהליכי גירושין נגד בעל עשיר שעובד ומרוויח היטב, בהחלט יכולה לזכות בסיוע משפטי מהסוג האמור.

 

תביעה כנגד אחד מבני זוג על ידי בן או בת זוג לשעבר

לעיתים קורה שבן זוג שנמצא ביחסים זוגיים ואפילו התחתן, נתון לתביעת דמי מזונות על ידי גרושה או בת זוג קודמת. במקרה הזה רק ההכנסה שלו נלקחת בחשבון. אם היא נמוכה, בהחלט ייתכן מצב שבו הוא יהיה זכאי לסיוע.

 

הליך גביית מזונות מאדם שנמצא בחו"ל

לפעמים אישה נאלצת לנסות לגבות מזונות מבן זוג לשעבר המתגורר בחו"ל. מאחר שמדובר בהליכים משפטיים שעלולים להיות יקרים, גם כאן ניתן לקבל סיוע משפטי.

 

סיוע לקטין בהליך משפטי הכרוך בגירושין

ישנה קשת רחבה של מקרים שבהם קטינים מעורבים בהליך הגירושין המתנהל בין ההורים שלהם. בין השאר יכול קטין לנסות ולשנות את סכומי המזונות שנקבעו לאב. נושא חשוב נוסף הוא נושא האפוטרופסות, שבו הקטין המיוצג עצמו הוא המושפע העיקרי ממנו. כיוון שלרוב מדובר בקטין שאינו מסוגל לייצר הכנסה מספקת למימון הסיוע, מדינת ישראל עצמה עשויה לסייע במימון הסיוע המשפטי או אף לממן אותו במלואו.

 

התפקיד של עורך דין גירושין הממומן על ידי המדינה

תפקידו של עורך הדין שהמדינה מעמידה לרשות אחד הצדדים במשפט גירושין הוא לעשות ככל יכולתו וככל שהחוק מתיר לו על מנת להפיק את המיטב מהליך הגירושין עבור מרשו. בדרך כלל, האפשרות המועדפת על עורכי הדין היא האפשרות להגיע לפשרה כלשהי שתמנע התדיינות משפטית ארוכה ויקרה בין בני הזוג. עם זאת, אם האפשרות להגיע לפשרה היא לא ריאלית, עורך הדין יסייע למרשו לכל אורך הדיון המשפטי עד לסיום ההליך וקבלת פסק דין מחייב של בית המשפט. 

 

הנושאים שאפשר להגיש בגינם בקשה לקבלת סיוע משפטי בהליכי גירושין

לא כל נושא הקשור בגירושין יכול להיות עילה לקבלת סיוע משפטי. עם זאת, מגוון הנושאים שאכן מעניקים את הזכות לבקש סיוע משפטי בנושא גירושין הוא רחב למדי.

להלן רשימה חלקית של הנושאים הללו:

  1. משמורת וזמני שהות עם הילדים: המחלוקת על המשמורת היא בהחלט אקוטית. עם זאת, בעיקר במצב שבו מתקיים העדר שוויון כלכלי בין בני הזוג, חשוב להעניק סיוע משפטי למי שאינו מסוגל לממן אותו.
  2. חלוקת רכוש בגירושין: גם כאן יש מקרים שבהם אף שצד אחד זכאי לחלק משמעותי מהרכוש, הוא עדיין לא מסוגל בשלב הנוכחי לממן את ההגנה המשפטית על האינטרסים שלו. מצב כזה מחייב, כמובן, סיוע משפטי מטעם המדינה בהליך הגירושין.
  3. מזונות: לפעמים הצד הנפגע הוא דווקא הצד שמתעתד לשלם מזונות שעלולים להיות גבוהים מהיכולת שלו לעמוד בהם. מצד שני, לפעמים הגבר שוכר עורכי דין שעלולים להשפיע על שופטי בית המשפט (בצורה חוקית, כמובן) להטות החלטתם לטובתו. מצב כזה מחייב את האישה להסתייע בעורך דין להגנת האינטרסים שלה ושל הילדים.
  4. ידועים בציבור: ידוע בציבור המעוניין לממש את הזכויות החוקיות שלו, עשוי להסתייע בסיוע משפטי במאבקו למימוש הזכויות שלו, בעיקר בענייני ירושה.

 

בכל אחד מהמקרים שצוינו לעיל וכן במקרים רבים נוספים, קורה שהצד המבקש את הסיוע נמצא במצב שקיימות ועומדות לו זכויות מסוימות, אבל בגלל העדר אפשרויות פיננסיות הוא לא יכול לממש את הזכויות הללו. הסיוע המשפטי מטעם המדינה עשוי להיות קרש ההצלה, שיאפשר את מיצוי הזכויות במלואן.

 

על מהות הסיוע המשפטי של עורך דין מטעם המדינה בהליך הגירושין

למעשה, מרגע שהתקבלה הבקשה של מאן דהו לקבלת סיוע משפט מהמדינה, עורך הדין שמלווה אותו הוא בעל המקצוע המייצג אותו לכל דבר ועניין. היחסים בין מקבל הסיוע לעורך הדין זהים ליחסי עורך דין לקוח, אף שהתמורה לעורך הדין אינה משולמת על ידי הלקוח המיוצג.

עורך הדין מייעץ ללקוח שלו ומייצג אותו הן בדיונים משפטיים והן בהליכים לקראת פשרה, אם וכאשר הם מתקיימים אף שמדובר בנושא שהוא פחות מוכר וידוע, קשה להפריז בחשיבות שלו ובתרומה שלו ליכולת של מי שמיוצג על ידי עורך דין שניתן לו במסגרת הסיוע המשפטי, למצות את כלל הזכויות שאילולא כן היו עלולות להישמט מידיו ולגרום לו לעוול משווע.     

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא