חיפוש

עורך דין פשיטת רגל

קשה מאוד עד כדי בלתי אפשרי לצפות את אשר החיים מזמנים לנו. המשפט הזה מקבל תוקף נוסף בהקשר הכלכלי, כאשר רבים למרבה הצער נאלצים לעמוד בפני הליך פשיטת רגל, בעקבות התחייבויות עסקיות אשר עשו בעבר והתגלו כלא רווחיות. לאור זאת, חשוב לדעת לבחור עורך דין שייצג אתכם כהלכה בהליך רגיש וחשוב שכזה, אשר השלכותיו נוגעות בכל היבט חייו של פושט הרגל.

 

מה היא פשיטת רגל?

פשיטת רגל היא הליך משפטי הגנתי, אשר במסגרתו החייב אשר באמת ובתמים אינו יכול להחזיר את חובותיו, מגיע להסדר אל מול אלו שהוא חייב להם, נושיו, בכדי שאלו יזכו ללפחות חלק מן הסכום שהוא חייב להם. ההליך מאפשר לחייב בסיום תהליך פשיטת הרגל, להתחיל את חייו הכלכליים מחדש, באמצעות מחילה חלקית על החוב שהיה לו.

במהלך הליך הפשיטה, חלות הגבלות על החייב אשר מתבטאות באיסור יציאתו מהארץ והגבלת היכולת הכלכלית שלו, כמו הגבלת גישה לחשבון הבנק. הגבלות אלו נועדו בין היתר בכדי למנוע שימוש בכלי שכזה מטעמי נוחות נקודתיים, ולהבטיח כי אלו אשר נוטלים את פשיטת הרגל, אכן עושים בה שימוש כמוצא אחרון.

הליך פשיטת הרגל מורכב מ- 4 שלבים אשר בסופם מוכרז הפושט ככזה אשר אינו חייב עוד לבעלי החוב. כמו כן, רשאי החייב בכל עת במהלך הליך פשיטת הרגל, להגיע להסדר עם נושיו באמצעות עורך דינו אשר ישקף את האינטרסים של שניהם בצורה המירבית. שלבי פשיטת הרגל הינם:

1. בקשת פשיטת רגל
2. צו כינוס
3. הכרזת פשיטת רגל
4. סיום ההליך – קבלת הפטר חוב

 

מה ההבדל בין הליך הוצאה לפועל והליך פשיטת רגל?

בניגוד להליך הוצאה לפועל, פשיטת רגל יכולה להתרחש ביוזמת החייב, כאשר הוא חפץ להגיע להסדר אל מול נושיו. כמו כן, פתיחת הליך פשיטת רגל מונעת ועוצרת כל הליך הוצאה לפועל אשר מתרחש או נפתח.

 

חשיבות תפקידו של עורך הדין בהליך פשיטת הרגל

הליך פשיטת רגל עלול להיות קשה מנשוא, מצד אחד ניצב אדם אשר חלומו הכלכלי נשבר ונכשל, ואם אין בכך די, גם חייב סכומי כסף משמעותיים לנושים, אשר מצידם רוצים את ששייך להם – ובצדק. בהליך משפטי מורכב וקריטי שכזה עלולות להיות מעורבות אמוציות וסערות רגשות בעקבות להשלכות הדרמטיות שיש להליך, שכן תנאי פשיטת הרגל, וההסדר אשר יקבע עם בית המשפט ו/או הנושים או נאמן מטעמם, קובע במידה רבה את יכולתו של הפושט להשתקם בעתיד ולחזור על רגליו.

לפיכך, ישנה חשיבות מכרעת להיעזרות בעורך דין אשר הינו מומחה ובקיא בהליך פשיטת הרגל על כלל שלביו, שכן ביכולתו לקבוע ולעצב הסדר אשר מקל עד כמה שניתן על חייו של החייב, היות ואחרת, הליך פשיטת הרגל עלול להיות הרסני ודורסני לפעמים.

 

במידה ואין ביכולתי לממן עורך דין, כיצד אגש להליך פשיטת הרגל?

שאלה זו מטרידה פושטי רגל רבים, שכן מטבע הדברים עורכי דין גובים סכומים משמעותיים בעבור שירותם, ופושטי רגל אינם בעלי ממון רב בעת הפשיטה. עם זאת, כל חייב זכאי לייצוג משפטי בחינם של עורך דין מטעם האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים. סיוע אשר אף על פי כי לרוב אינו אופטימלי, עקב חוסר היכולת לבחור לפרטי פרטים את נציג ההגנה אשר לו תפקיד מכריע, הינו עדיף בהרבה על פני התמודדות לבד בהליך קריטי שכזה.

 

כיצד בוחרים עורך דין להליך פשיטת רגל?

ישנם כמה תבחינים אשר לפיהם יש לבחור עורך דין להליך פשיטת רגל. חלקם קשורים לפרופיל הייחודי של אותו עורך דין, ואחרים לנסיבות אשר מקיפות אותו או את משרדו.

 

וידוא תחום המומחיות של אותו עורך דין

בטרם ניגשים למלאכת הליך בחירת עורך הדין, יש לוודא כי מבין כל עשרות ענפי המשפט השונים שקיימים בארץ, כי בחרתם בעורך דין אשר מרכז עיסוקיו הינו אכן פשיטות רגל. הסתייעות בעורך דין אחר אשר עוסק בעולם שונה לחלוטין, עולם כמו מקרקעין או רשלנות רפואית, אינה צעד חכם משפטית, גם אילו שכר הטרחה שהוא גובה הינו נמוך משמעותית.

עורך דין מנוסה אשר עוסק אך ורק בתחום פשיטת רגל, יידע כיצד להתנהל אל מול לשכת ההוצאה לפועל, הנושים, והנאמן. ובכך, תצטמצם עד כדי תעלם האפשרות לטעויות משפטיות קריטיות וטכניות אשר נובעות מחוסר ניסיונו בענף העיסוק הספציפי הזה.

 

קבלת המלצות מלקוחות עבר

לאחר שמצאתם עורך דין אשר מתמחה בענף פשיטת הרגל, יש לבדוק עם לקוחות עבר שלו כיצד טיפל במקרה הספציפי שלהם. כמו כן, ניתן לחפש המלצות מקרובים אשר חוו הליך שכזה ויכולים להמליץ מחוויה אישית על עורך דין מקצועי אמין ויעיל. בנוסף לכך, ניתן להתרשם מתוצאותיו במשפטי ודיוני עבר, באמצעות חיפוש שמו כמייצג במאגרי מידע משפטיים, זאת כדי לבחון את ביצועיו בעבר אל מול מקרים דומים.

 

חיבור וכימיה אישית

הליך פשיטת רגל הינו קשה ומסובך, אשר במהלכו אדם צריך להסתגל במהירות לסיטואציה חדשה ולא נוחה אשר מגבילה את חייו במידה רבה. לאורך תהליך זה, התקשורת בין הלקוח לעורך הדין חייבת להיות פתוחה ובריאה, כדי שמצד אחד האחרון יוכל לייצג נאמנה את לקוחו ולשאוף להשגת הסדר אשר מטיב עימו באופן אופטימלי, ומצד שני כדי שהלקוח יוכל להרגיש שהוא סומך על האדם אשר נשלח מטעמו כדי לאפשר לו לפתוח בחיים כלכליים חדשים.

לשם כך, יש לבחור בעורך דין אשר נוסך בכם ביטחון כי המקרה שלכם בראש מעייניו וכי יעשה את המירב למענכם, זאת במקביל להעברת תמונה כנה ומדויקת אשר משקפת את מצבכם כהווייתו, מבלי נטיעת תקוות שווא.

 

בדיקת רקע למשרד

לעתים ישנם מקרים בהם עורך הדין אשר נשלח מטעמכם, מגיע ממשרד אשר מייצג בין אם במקרה הזה ספציפית או בין אם בדרך כלל, את הנושים. לפיכך, חשוב לבדוק בטרם התקשרותכם המקצועית עם עורך הדין, כי המשרד ממנו הוא מגיע אינו קשור באף צורה לנושים, בכדי להבטיח שעורך הדין לא יימצא בניגוד אינטרסים עתידי, אשר עלול לפגוע באינטרס שלכם, כלקוח.

 

לסיכום

משהגיע אדם למסקנה כי הוא עתיד לבצע הליך פשיטת רגל, בין אם נכפה עליו כזה או בין אם ביוזמתו שלו, יהיה נכון לומר כי ההחלטה הדרמטית ביותר שעליו לקבל כעת היא שאלת זהות עורך דינו. הסתייעות בעורך הדין במקרה של הליך פשיטת רגל, היא בעלת חשיבות מכרעת, אשר יכולה לשנות לחלוטין את אופי ומבנה הסדר הליך פשיטת הרגל אשר יקבע בין החייב לנושים. לפיכך, על כל חייב אשר נמצא בפתחו של הליך כזה, לפנות לעורך דין אשר נמצא מתאים ביותר לסיוע במקרה הנקודתי והייחודי בו נמצא החייב.

בהמשך לכך, על החייב לוודא כי עורך דינו הוא איש מקצוע אשר מגיע מתחום פשיטת הרגל, וכי יש לו ניסיון בו, ניסיון אשר מתבטא בהצלחות עבר אשר מגובות בעדויות לקוחותיו השונים, זאת במקביל להיותו נטול אינטרסים זרים ובעל חיבור אישי לחייב עצמו. שילוב כלל הגורמים הללו יאפשר לחייב לקבל סיוע משפטי אידיאלי, סיוע אשר הינו בגדר חובה לחייב אשר מעוניין לשקם את חייו במהירות האפשרית, ובנזק המינימלי ככל הניתן, אשר למרבה הצער עלול במידה רבה להתלוות להליך קשה שכזה.