חיפוש

עורך דין מיסים

כיום תהליכים פליליים כנגד אזרחים בגין עבירות מס הופכים לשכיחים יותר ויותר. בין אם מדובר באומנים ואישי ציבור אשר כולנו מכירים, ובין אם השכן ממול או בעל חנות הירקות השכונתית, נדמה כי נחישותם של גורמי המס בישראל למצות את הדין עם כל אשר הם סבורים שחייב אותו – רק גדלה עם הזמן.

כמו כן, בשל הבירוקרטיה הישראלית אשר ידועה לשמצה ביכולתה להערים קשיים, לעתים אנשים מבצעים עבירות מס בשוגג, ומבלי כוונת תחילה. אם כך, מה יעשה האזרח הקטן במידה ורשויות המס מתדפקות על דלתו? גיבור השעה שהסיטואציה מזמנת אולי אינו מה שציפיתם, אבל הוא בהחלט מה שאתם צריכים, במאמר הקרוב נדון בנחיצותו החשובה של עורך דין לענייני מיסים.

 

מה תפקידו של עורך דין מיסים?

תפקידו של עורך דין לענייני מיסים הוא לייצג את לקוחותיו בעניינים המשפטיים שבין הרגולטור – המדינה, לבין גוף פרטי כל שהוא, מאדם פשוט ועד לחברות ענק, הקשורים לענייני תשלום מס. כלומר, הוא עוסק בייצוג נחקרים ו/או חשודים אשר שמם נקשר לעבירות כמו – הלבנת הון, עבירות הונאה, עבירות מס הכנסה, ניירות ערך, צווארון לבן ועוד.

בנוסף לכך, ביכולתו של עורך דין לענייני מיסים גם לערער על קביעות עבר בענייני לקוחותיו, קביעות כמו פסילת ספרים – פסילה שמשמעותה היא ביטול הדוחות הכספיים שהציג אותו נישום לרשות המיסים, דוחות אשר אותה רשות רואה כלא קבילים. פסילה אשר די בה בכדי להדיר שינה מכמות נכבדה של עצמאיים ובעלי עסקים.

 

חשיבותו של סיוע משפטי במהלך החקירה

כפי שקורה בכל הליך פלילי, בטרם מגיעים אל מסדרונות בית המשפט, נעשית לרוב חקירה אודות פרטי המקרה. חקירה אשר במהלכה התובע – נציגי המס ו/או המשטרה אשר חוקרים את המקרה, מנסים בשלל כלים ושיטות להגיע למסקנות אשר על פי רוב אינן מטיבות עם הנתבע. מיותר לציין, כי בשל ניסיונם הרב של התובעים, לעומת ניסיונו הדל (לרוב) של הנתבע, עלולים הראשונים באמצעות מניפולציות כאלה או אחרות לשכנע את החשוד שלא לממש את מירב זכויותיו בתואנות שווא כי בכך יקל על ההליך המשפטי בו הוא מעורב ויסייע לקיצורו.

בהמשך לכך, חשוב לציין כי ישנה משמעות מכרעת לשימוש בעורך דין לענייני מיסים בשלב מוקדם ככל הניתן, בכדי שזה ינכח בחקירה, ובכך יפצה על היעדר הניסיון של הנתבע, וידע לזהות ולהגיב לשיטות החקירה ואשר טומנות בחובן. זאת כיוון שנזקן הפוטנציאלי אדיר ועלול להכריע בעניין הנתבע לחלוטין, החל מזיכוי מוחלט ועד הגשת כתב אישום חמור.

 

נקודות חשובות לחקירה עצמה

במהלך החקירה, חשוב מכל דבר כי הנחקר יבין  כי כל אשר יאמר יכול לשמש וישמש כנגדו במידת הצורך. יתרה מכך, כי ישנה חשיבות רבה להפנמת העובדה כי נחקר אינו חייב למסור מידע אשר עלול לתרום להפללתו באופן ישיר, כלומר – לכל נחקר באשר הוא קיימת זכות להימנע מהפללה עצמית, לרוב באמצעות זכות השתיקה.

בנוסף לכך, חשוב לשים לב האם צוין בתחילת החקירה האם הנחקר נחקר באזהרה או לא, שכן משמעות הצעד היא האם הנחקר הובא לחקירה כעד או כנאשם, ומכך ניתן לגזור רבות אודות אסטרטגיית ההגנה שלו. זאת ועוד כי נחקר אשר אינו חש בטוב, רשאי לבקש בכל עת להפסיק את החקירה מסיבותיו שלו, מנגד החוקר כמובן רשאי לסרב לכך, אך לעצם סירובו ישנה משמעות היות והוא יצוין בדוח החקירה אשר יובא בפני שופט לאחר מכן. כמו כן, חוקרים רבים מנסים לנצל את היות הנחקר שרוי במתח מתוקף המעמד, ובאמצעות הפוגות בחקירה אשר במרכזן שיחות חולין – לדלות פרטים או הצהרות מן הנאשם באופן שאינו וולונטרי מבחינתו.

זאת היות ומעמד החקירה הוא אכן סיטואציה קשה אשר רובינו לא מורגלים לה, וסיטואציה אשר קשה לצליחה עבור כל אדם אשר נתקל בה, על פי כמה וכמה אילו זו התנסות ראשונה. כל אותם תרחישים ועוד, מהווים למעשה נקודות כשל פוטנציאליות של נחקר בעת חקירת מס. כלומר, בעוד נחקר ניגש לחקירה מבלי עורך דין מומחה אשר בקיא באותם פרטי פרטים, הוא עלול בעת הלחץ וסערת הרגשות אשר נלווית לחקירה, למעוד ולפספס מיצוי מלא של זכויותיו, אשר עלול להתבטא לאחר מכן גם בהשלכות החקירה ובהמלצה להגשת כתב אישום כנגדו.

 

השפעת הדיגיטציה על חקירות המס

כמו כן, כפי שקורה בכל הליך משפטי, הטכנולוגיה ופיתוחיה משפיעים במידה רבה על אשר מתרחש גם בתוך אולמות הצדק. בנוסף לכך, יש לזכור כי ענף המיסים ידוע לשמצה בהיותו מורכב יותר מענפים משפטיים אחרים בהיבטי הרזולוציות אליו הוא יורד, וזאת גם בעקבות התפתחותה של הטכנולוגיה והדיגיטציה בפרט, אשר שינתה אותו במידה רבה.

אילו בעבר נתוני המס הסתמכו אך ורק על ניירת רשומה, אשר היוותה ליבת הטיעון לאשמתו או זכאותו של נאשם. הרי שהיום בעידן בו הכל נעשה באופן ממוחשב, יכולים גופי האכיפה לבצע מעקב פולשני עד אחרון השקלים של כל אדם, ובכך גופי האכיפה נחשפים לכלל הנתונים הפיננסיים של הנאשם. בהינתן מצב שכזה הנחקר ו/או הנאשם, עלולים למצוא עצמם תחת חקירה אשר הינה מוגברת ויסודית יותר משהיה עלול להיתקל בה בעבר.

למרות זאת, ניתן לעשות שימוש כפול בכלי שכזה, שכן הדיגיטציה יצרה גם תקדימים אשר ביכולתם לאפשר לנחקר או נאשם להוכיח את חפותו באמצעות הנגשת המידע אשר בעבר היה קשה להשגה ולא נגיש בעליל. עם זאת, לרוב אלו הם עורכי הדין לענייני מיסים אשר יודעים לעשות שימוש אופטימלי אל מול ועם כלים אלו, ולפיכך אין בכך בשורה אשר מייתרת את נחיצותם.

 

השתכנעתי בצורך בעורך דין מיסים, אך מתי יש לערבו בהליך המשפטי?

התשובה הטובה ביותר לשאלה הזו תהיה ככל הנראה – מוקדם ככל האפשר. כלומר, אילו נפתח בעניינכם הליך פלילי אשר בליבתו עניין הקשור במיסים, בין אם על ידי גוף ממשלתי או אפילו במסגרת מקום עבודתכם אשר חושד בכם, יש לערב בהקדם ככל הניתן איש מקצוע אשר יוכל לסייע לכם אל מול הסיטואציה.

היות וטרם הומצא מכשיר אשר יאפשר להזיז את הזמן לאחור, כל דקה אשר הינכם תחת חקירה ו/או בירור משפטי כלשהו, ואינכם נעזרים בסיוע משפטי של עורך דין, היא דקה בה אתם עלולים למעוד ולהגיע בשוגג למחוזות אשר אינכם חפצים בהם.

 

לסיכום

בין אם בעקבות יכולת המעקב הגבוהה של רשויות המס כיום, ובין אם בעקבות שינוי מדיניות אשר הגביר אכיפה, ענף התביעות על רקע מיסים גדל ומתעצם ככל שהזמן חולף. כתוצאה מכך, רבים אשר במהלך כל חייהם הדירו רגליהם ממוסדות אכיפת החוק, עלולים למצוא עצמם בסיטואציה אותה הם לא מכירים, וחשוב מכך – אשר אליה אינם מוכנים.

לפיכך, ישנה חשיבות מכרעת בהיעזרות בעורך דין לענייני מיסים בשלב מוקדם ובסיסי ככל הניתן, בכדי שיתאפשר לנחקר לפרוש את טענותיו באופן אשר משקף את האינטרסים שלו על הצד הטוב ביותר, וכמו כן בכדי שיוכל להימנע משימוש בטקטיקות אשר גם אם חוקיות, לרוב אינן שקופות ובליבתן דליית פרטים או הודאה של הנחקר.