חיפוש

האם כל נכה יכול לקבל פטור ממס הכנסה?

הזכאות לקבלת פטור ממס הכנסה מוענקת על סמך נכות רפואית גבוהה העומדת על שיעור של  100 אחוזים עקב בעיה רפואית יחידה או של 90 אחוזים עקב נכות משוקללת. כלומר כאשר הנכה סובל מביעות רפואיות חמורות וקשות הוא יהיה זכאי לפטור ולא כל נכה יהיה זכאי. מדובר בהקשר זה על נכות רפואית ולא תפקודית ובנוגע להבדל בין הדברים נרחיב בהמשך.

 

הכנסות מיגיעה אישית

נכות גורמת לפגיעה ביכולתו של אדם להתפרנס מעבודה. בנוסף לירידה בהכנסות, לנכות מתלווה גם הוצאות רפואיות ואחרות רבות עבור טיפולים, תרופות והתאמה של הרכב והבית למצב החדש. כאשר מדובר על פטור ממס הכנסה לנכה לא מדובר על שיעור הנכות התפקודית שמונעת ממנו לעבוד שכן הפטור ניתן גם על הכנסות מיגיעה אישית.

הַכנָסָה

עידוד עבודה למרות הנכות

כאשר הנכה נבדק על ידי  וועדה רפואית לצורך פטור ממס הכנסה, נקבעים לו סעיפי ליקוי על פי ספר הליקויים ואין הבחנה בקשר שבין הליקוי לפגיעה ביכולת לעבוד, בין אם בעבודה כללית ובין אם במקצוע הספציפי של העובד. פטור ממס הכנסה למעשה נועד לעודד את הנכה לעבוד למרות מצבו וכאשר הנכה דורש הטבות הנובעות החוסר יכולות לתפקד בעבודה הוא עלול לאבד את זכאותו לפטור ממס הכנסה מכיוון שאז הוא לא יעבוד.

 

מי קובע נכות תפקודית

נכות רפואית לרוב נקבעת על ידי ועדה רפואית ובתביעות נזיקין גם על ידי חוות דעת של מומחים של התביעה וההגנה. נכות תפקודית מועלת לרוב בתביעות נזיקין לשם קבלת פיצויים בגין אובדן כושר לעבוד.

מי שתובע על אובדן כושר עבודה ומקבל פיצויים יוכל אמנם להשיג פטור ממס הכנסה כאשר הנכות התפקודית הינה גם נכות רפואית המזכה, אך אם הוא אינו יכול לעבוד הפטור יהיה רלוונטי בעיקר להכנסות שאינן מיגיעה אישית כמו רווחי ריבית והון ושכר דירה.

מוגבלות תפקודית

קבלת פטור מהוועדה

לצורך קבלת פטור ממס הכנסה יש להגיש בקשה מנומקת לפקיד השובה ולשלם שובר אגרה של 659 ש"ח עבור זימון לוועדה הרפואית. התובע יזומן לוועדה בהתאם לחומר הרפואי שהגיש ובמידה והליקויים מזכים לעיתים הפטור יינתן גם ללא הופעה פיזית בפני הוועדה.

התהליך בוועדות הרפואיות לרוב נמשך מספר חודשים ובסוך ההחלטה נשלחת בדואר לתובע כמו גם ישירות לפקיד השומה. הפטור הניתן הינו עבור ההכנסות העתידיות וניתן גם להגיש בקשה להחזרי מס במקרים מסוימים.

 

סיכום פטור ממס הכנסה בגין נכות רפואית

כאשר הוועדה קובעת דרגת נכות רפואית משקללת בשיעור של 90% ומעלה או של 100% בגין הנכות בליקוי יחיד פקיד השומה ינפיק אישור קביעת אחוזי נכות ומסמך זה מהווה אישור רשמי מוסמך לפטור ממס הכנסה. על מבקש הפטור יהיה להציג את הפטור הן לרשויות המס והן למי שמשלם לו הכנסה הפטורה ממס לרבות המעסיק.

דוקטור

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא