חיפוש

השלבים לפתיחת תיק גירושין

פתיחת תיק גירושין היא השלב הראשון בדרך לגירושין.

גם אם בני הזוג בוחרים להתגרש בהסכמה וגם אם רק אחד מהם פותח הליך חד צדדי – הבקשה נעשית מול בין הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.

נסביר במאמר הבא עוד על הליך הגירושין.

 

פתיחת תיק גירושין – נושא מורכב

כל נושא משפטי הקשור לענייני משפחה או נישואין הוא מורכב מכל הבחינות – המשפטית, האישית, המשפחתית, הכלכלית וכו'. מדובר בהליך קשה נפשית ורגשית, שיכול לגרור לסכסוכים ומריבות רבות עבור כל מי שקשור אליו. לכן, חשוב להכיר את כל שלביו ולהתכונן אליהם מראש.

אחד השלבים הראשונים בהליך הוא הגשת בקשה עבור פתיחת תיק גירושין. את תיק הגירושין ניתן לפתח או בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. חשוב להכריע בבחירה זו כיוון שבישראל, ההליך כולו חייב להתנהל בערכאה שאליה הוגשה הבקשה הראשונית.

 

העילות לפתיחת תיק גירושין

בית הדין הרבני לא מקבל כל סיבה כעילה מוצדקת לאישור גירושין. אלו חלק מהסיבות המוצדקות בעיניי בית הדין הרבני:

  1. עקרות ארוכה, מצד אחד מבני הזוג.
  2. אלימות פיזית או מילולית מצד אחד מבני הזוג.
  3. התמכרות לאלכוהול או לסמים.
  4. בגידה של האישה. שימו לב כי בגידה של הגבר אינה נחשבת לעילה מוצדקת לגירושין.

 

העילות הללו נועדו על מנת לא לאפשר גירושין פזיזים ומהירים, ובכדי לנסות להוביל את בני הזוג לשקם את הקשר ביניהם. לעומת בין הדין הרבני, בבית המשפט לענייני משפחה אין חובה לעמוד בעילות סף בכדי להתחיל את הליך הגירושין.

 

הליך גירושין בהסכמה

האופציה המומלצת והפשוטה יותר של הליך גירושין מתקיימת כאשר שני הצדדים מסכימים ומוכנים לשתף פעולה על מנת להתגרש. במידה ותנאי זה מתקיים, ניתן לקיים את מרבית ההליך מחוץ לבתי המשפט או הרבנות, ולהגיע להסכם הדדי ומוסכם על כל הצדדים בסוגיות שונות כגון:

  1. הסדרי ראיה
  2. תשלומי מזונות
  3. חלוקת רכוש

 

מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין גירושין או של מגשר שמתמחה בנושאי גירושין על מנת לנהל את הדיונים הללו.

ההסכם שגובש ונחתם על ידי שני הצדדים מוגש למעשה לבית המשפט או לרבנות, שם נבחן התוכן שלו ומאושר כי הוא אכן הוגן ומשקף את הרצונות והצרכים של שני הצדדים. לאחר מכן, יינתן לו תוקף של פסק דין מחייב. השלב האחרון הוא לבצע את הליך מתן הגט, שלאחריו מסתיים הליך הגירושין באופן סופי.

 

בין הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה

שני הגופים הללו מהווים ערכאות עם סמכות מקבילה בסוגיות של ענייני משפחה וגירושין. כל אחד מהם הוא בעל השלכות שונות על אופי ההליך, כיוון שבית המשפט לענייני המשפחה עובד על פי חוקי המדינה, ואילו בית הדין הרבני לפי דיני היהדות.

 

זוג כלוא באזיקים

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא