חיפוש

כיצד מגשר גירושין יכול לעזור לזוגות להגיע להסכמה מחוץ לבית המשפט

רק חלק קטן ממקרי הגירושין לא ילווה בסערת רגשות הכוללת התמודדות הילדים, אי ודאות כלכלית, כעס, טינה ועצותיהם של הסובבים. כל אלה יכולים בהחלט להרגיש כאילו אתם מנווטים את דרככם בים סוער – אבל גם בתוך הסערה יש מגדלור של תקווה שיכול להאיר עבורכם את הדרך למים שקטים: גישור גירושין.

 

מה זה גישור?

גישור הוא אחת האפשרויות ליישוב סכסוכים. גישור הוא תהליך וולונטרי, ששני הצדדים צריכים להשתתף בו מרצונם ולא מכורח. את הגישור מדריך מגשר גירושין מומלץ כאשר תפקידו העיקרי הוא לעזור לדיאלוג פתוח וכן בין הצדדים, במטרה למצוא פתרונות שיתאימו לבני הזוג ולמצב המשפחתי שלהם באופן ספציפי. התוצאה הסופית תהיה פתרונות משותפים ומוסכמים שמתאימים לשני הצדדים.

 

ערוצי תקשורת

רוב האפשרויות שקיימות ליישוב סכסוכים הן כאלה שבהן יש התכנסות של כל אחד מהצדדים ומיעוט תקשורת, בעיקר כאשר כל צד מיוצג על ידי עורך דין. בניגוד לפתרונות אלה, שמעודדים טינה וכעס כלפי הצד השני, גישור הוא תהליך שבו נדרשת תקשורת אפקטיבית בין הצדדים, כאשר המגשר משמש כמתווך כדי לאפשר זאת. אחד התפקידים החשובים של המגשר הוא למסגר מחדש את הנאמר סביב שולחן הגישור, כאשר המטרה היא לזהות צרכים ורגשות בסיסיים.

 

פתרונות מותאמים

משום שכל זוג שונה מהאחר במגוון רב של מאפיינים, מגשר גירושין יכול להציע לצדדים בגישור פתרונות שיתאימו להם באופן אישי, על ידי גמישות ויצירתיות. לכל משפחה יש נסיבות ייחודיות ואילוצים שונים, שעבורם יש להתאים פתרון ומסגרת. לדוגמה, אם יש קושי רגשי אצל הילדים בקשר לפירוק הבית, ייתכן פתרון בו הילדים ממשיכים לגור בביתם וההורים מתחלפים על פי הסכם המשמורת. כמו כן, יש מקרים שבהם חלוקת נכסים מתחשבת במצוקה כלכלית של אחד הצדדים.

 

עלויות כלכליות ורגשיות

מבחינה כלכלית, החישוב פשוט. גישור הוא תהליך קצר ומהיר במהותו, כך שהבחירה בגישור גירושין על פני מאבק בבית המשפט, היא בחירה מאוד כלכלית. כאן לא נדרש שכר לעורכי דין וגם לא תשלום אגרות למיניהן. מגשר גירושין, במספר מפגשים יכול לעזור לזוג לנווט בכבוד, בזהירות ובהתחשבות בתהליך הפרידה. זאת בכדי לאפשר שמירה על מערכת יחסים חיובית, שתאפשר שיתוף פעולה במשימות עתידיות משותפות – למשל אם יש לזוג ילדים משותפים או עסק משותף.

 

התמקדות בילדים

גם בית המשפט פועל על פי עקרון טובת הילד, כמובן. אבל כאשר מחשבים את ההשפעה של תהליך משפטי בין ההורים, לפעמים עצם ההליך אינו לטובת הילד. גירושין בגישור מאפשרים גם הגעה להסכם הוגן, שלוקח בחשבון את הילדים של בני הזוג לשעבר ואת תכונותיהם והעדפותיהם. כמו כן, תהליך גישור הוא תהליך שמתמודד עם רגשות וחושף צרכים בסיסיים, ובהשתתפות בתהליך כזה, ניהול המורכבות הרגשית של ההורים ושל הילדים, הופך למסלול כמעט ברור מאליו.

 

לסיכום

גישור גירושין הוא דרך חלופית ושונה מהדרכים המוכרות ליישוב סכסוכים, אשר מתמקדת במציאת פתרונות משותפים ומונעת התנצחות הדדית.

לְהִתְגַרֵשׁ

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא