חיפוש

נכנסים לזוגיות שניה? דגשים ושיקולים פיננסיים מרכזיים

נתוני הלמ"ס מלמדים על עלייה מתמדת באחוזי הגירושים. למרות שקרוב למחצית מהזוגות הנשואים יסיימו את הקשר בגירושים, הרומנטיקה לא מתה. גרושים רבים נכנסים לזוגיות שנייה לאחר הגירושים, והאהבה פורחת. אלא שאין חכם כבעל ניסיון, ועם הכניסה לזוגיות שנייה כדאי לקחת בחשבון שיקולים פיננסיים שיוכלו למנוע כאב ומאבקים במקרה שגם הפעם זה לא לכל החיים. 

לזוגיות שנייה לא נכנסים כמו לזוגיות הראשונה.אם בפעם הראשונה בני הזוג בטוחים שהזוגיות היא לנצח ורק המוות יפריד בניהם, בפעם השנייה כבר יש יותר בשלות והבנה שלפעמים דברים משתבשים בדרך. "במציאות שבה כמעט מחצית מהזוגות מתגרשים, לא פעם בתהליך משפטי ארוך וכואב, כבר אי אפשר להיכנס לקשר בעיניים עצומות" כך אומר לנו עו"ד עודד וולף, מומחה לענייני משפחה וגירושין (לאתר: wolf-law.co.il).

מבחינה כלכלית, ברוב המקרים לאנשים בזוגיות שנייה יש הרבה יותר מה להפסיד מאשר בפעם הראשונה: הם מבוססים יותר כלכלית, בעלי הכנסה גבוהה יותר, ומרביתם כבר עברו הרבה בחיים – תארים, ילדים, קריירות. הם צברו נכסים, קרנות, השקעות, בית, אוטו ומעמד. אז איך נכון להיכנס לזוגיות שנייה? אספנו לכם כמה עצות שימושיות וחשובות.

 

רומנטיקה בעיניים פקוחות

אל הזוגיות הראשונה רוב הזוגות נכנסים בלי נכסים רבים. הם בונים את עצמם תוך הזוגיות והחיים שזורים זה בזה – לימודים, עבודה, בית, ילדים. בעת הגירושים, פרימת החיים המשותפים היא עניין מורכב וכואב מאוד שרוב הזוגות לא מצפים לו. בזוגיות שנייה, לעומת זאת, אנשים נכנסים לקשר מפוקחים יותר.

לכל אחד מבני הזוג יש חיים שלמים שקדמו לזוגיות, וכניסה לפרק ב' אינה סיבה לוותר על מה שכל אחד צבר לאורך החיים. כדאי לשמור את הרומנטיקה לצדדים הרגשיים של החיים, ולא לקפוץ מיד בשם האהבה לצעדים פיננסיים כמו איחוד חשבונות בנק ותיקי השקעות. גם אם הקשר עולה מדרגה, ואפילו אם יש מחשבות על חתונה שנייה – יש איך לשמור על מצבכם הפיננסי במקרה שגם הפעם הקשר יסתיים פחות טוב.

רומנטיקה בעיניים פקוחות

חזקת השיתוף

על פי חוקי מדינת ישראל גם אם זוג לא התחתן, ברגע שבני זוג מנהלים חיים משותפים שכוללים ניהול משק בית משותף הרי שחלה עליהם "חזקת השיתוף". המשמעות של חזקת השיתוף היא שכאשר בני זוג שחלקו חיים משותפים נפרדים, הם צריכים לחלוק ביניהם את מה שצברו בתקופה שבה חיו יחד, ממש כמו זוג נשוי שמתגרש.

חזקת השיתוף חלה כמובן גם על זוגיות שנייה. אם אתם רוצים למנוע תהליך משפטי של פרידה במקרה שהזוגיות תסתיים, מומלץ לחתום כבר עם הכניסה לזוגיות על הסכם חיים משותפים.

חזקת השיתוף

הסכמים להגנה על הנכסים הפיננסים

בכניסה בוגרת לזוגיות שנייה בני הזוג לא נותנים ליד המקרה לשלוט בגורלם. גם אם הקשר מתחזק, ובני הזוג עוברים לגור יחד ולנהל חיים משותפים, הם לא בהכרח רוצים לחלוק את כל רכושם במקרה של פרידה. כדי לעגן את הזכויות של כל אחד מבני הזוג על הנכסים שהביא איתו לזוגיות, וכדי למנוע מלחמות מיותרות במקרה של פרידה – מומלץ לחתום יחד, בהסכמה ובאהבה, על הסכם חיים משותפים.

אם הזוג כבר התחתן, ההסכם נקרא הסכם ממון. ההבדלים בין ההסכמים אינם משמעותיים, ומסתכמים בעיקר באופן שבו יש לאשר את ההסכם – אם על ידי נוטריון או בית משפט – כדי שיהיה תקף. ההסכם מפרט את הנכסים שיש לבני הזוג ואת האופן בו יתחלקו בהם במקרה של פרידה או גירושים.

בנוסף, ההסכם קובע בדרך כלל גם את האופן שבו יתחלקו בני הזוג ברכוש שיצברו במהלך שנותיהם המשותפות. עורך דין לענייני משפחה ידע לערוך הסכם שיכסה את כל הסעיפים הנדרשים וימנע מאבקים בעתיד במקרה של פרידה.

 

מוכנות לכל תרחיש

היבט חשוב נוסף שיש להתייחס אליו בעת כניסה לזוגיות שניה הוא עניין הצוואה. על פי החוק בישראל, כשאדם נפטר ללא צוואה, הירושה מתחלקת חצי-חצי בין בן זוגו של המנוח ובין ילדיו. חוק זה תקף גם אם מדובר בזוגיות שנייה, ואפילו במקרים שבהם בני הזוג אפילו לא ניהלו משק בית משותף.

אם אתם לא מעוניינים להוריש מחצית מהירושה שלכם לבן זוג שהתחלתם איתו זוגיות שנייה – מומלץ לערוך צוואה ולפרט בה את רצונותיכם באשר לחלוקת הרכוש לאחר מותכם. החוק קובע שאם יש צוואה יש לה קדימות, והירושה תתחלק על פי הכתוב בצוואה בלבד – כיוון שהיא משקפת את רצונכם.

נכנסים לזוגיות שניה דגשים ושיקולים פיננסיים מרכזיים

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא