חיפוש

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לבין אפוטרופוס

כולנו חוששים מהרגע בו נגיע למצב שלא נוכל עוד לקבל החלטות על עצמינו או על ילדינו.

מקרה כזה יכול לקרות בעקבות איבוד הצלילות כתוצאה מהגעה לגיל זקנה, או בעקבות החלטה משפטית כי האדם הוא פסול דין.

לעתים, זה יכול לקרות בפתאומיות, למשל בעקבות אשפוז.

על מנת להמשיך להסדיר את ענייני האדם שנפגע, ניתן למנות אפוטרופוס או מיופה כוח מתמשך.

 

מהי אפוטרופסות?

האפוטרופסות היא מינוי משפטי של אדם או גוף לטיפול ולקבלת החלטות עבור מי שהוכח כי אינו יכול לעשות זאת בעצמו. תהליך מינוי האפוטרופוס ייערך בהכרח כאשר האדם ה"חסוי" כבר אינו יכול לקבל החלטות אלה בעצמו. לכן, בית המשפט הוא זה שיחליט מי יהיה האפוטרופוס, באילו תחומים תהיה סמכות לאפוטרופוס, ולמשך כמה זמן.

 

מהו ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכל אדם מעל לגיל 18 ("הממנה") למנות מראש את האדם שיטפל בענייניו כאשר הוא לא יוכל לעשות זאת בעצמו. הליך זה אינו יכול להיעשות על ידי כל עורך דין, אלא רק על ידי עורכי דין שעברו הסמכה ייחודית מטעם האפוטרופוס הכללי. למשל, הנה עורך דין לייפוי כוח מתמשך בירושלים.

 

יתרונות ייפוי הכוח המתמשך על אפוטרופסות

  1. הממנה הוא שמחליט על זהות מיופה הכוח

ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם להחליט, בעודו צלול בדעתו, מי יהיה מיופה הכוח מטעמו. כך, לא נדרשת התערבות בית המשפט או בני המשפחה. במקרים רבים של הליך בקשת אפוטרופסות, משפחות מגיעות למצב של וויכוחים. במצב כזה, בית המשפט יכול למנות עמותה או אדם זר כאפוטרופוס, בניגוד לרצון החסוי או משפחתו.

 

  1. הממנה שולט על גבולות סמכויות מיופה הכוח

הממנה יכול להחליט בעצמו באילו תחומים יעסוק מיופה הכוח. למשל, הוא יכול להחליט כי מיופה הכוח יטפל רק בענייניו הרפואיים, אך לא בענייני רכושו או בענייניו האישיים. הממנה אף יכול להחליט על מספר מיופי כוח, שכל אחד מהם יטפל בתחום אחר.

 

  1. הממנה יכול להחליט לפרטים על עתיד חייו

"הממנה" יכול להחליט לפרטים כיצד מיופה הכוח יפעל לעיצוב עתידו. למשל, האם ירצה לטייל עם חבריו בחו"ל, או לממן את דירות נכדיו, או האם ירצה לעבור לבית מוגן ולמכור את ביתו וכדומה. לעומת זאת, באפוטרופסות עניינים אלה יהיו להחלטת האפוטרופוס. העניין משמעותי יותר כאשר מדובר ברצון להמשך תמיכה כלכלית בילדים מעל גיל 18. אז, האפוטרופוס צריך להגיש בקשה לבית המשפט, שבדרך כלל לא מאשר זאת.

 

  1. 4. חסכון בזמן ובהוצאות למיופה הכוח

ישנן 2 סיבות שחוסכות למיופה הכוח בזמן ובכסף:

  • אין צורך בתשלום אגרה בהגשת ייפוי כוח מתמשך. לעומת זאת, תהליך הגשת בקשה לאפוטרופסות עלול לגבות מכם אלפי שקלים.
  • לאפוטרופוס חובה להגיש דו"חות רבים לאפוטרופוס הכללי, כגון דו"חות תקופתיים על הוצאותיו והכנסותיו של החסוי. לעתים ישנה הוצאה כספית נוספת על שימוש בעורך דין להכנת מסמכים אלה. כל זאת נחסך ממיופה הכוח, שכן אין הוא מחויב להגיש דו"חות לאפוטרופוס הכללי.

 

לסיכום

כדאי לא לחכות, ולפנות כבר מעכשיו לעורך דין מוסמך על מנת להסדיר ייפוי כוח מתמשך. כך, תוכלו לקבל שליטה גבוהה יותר על עתידכם. בנוסף, תוכלו לחסוך מקרוביכם חיכוכים מיותרים והתמודדות מייגעת מול בית המשפט והאפוטרופוס הכללי.

פטיש

 

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא