חיפוש

האם חובה להחזיק רישיון בזמן נהיגה?

רבים תוהים מה החובה על הנהגים בנוגע להחזקת רישיון. בעבר, החוק דרש לשאת עליכם את רישיון הנהיגה בכל עת, אך כיום הדבר השתנה. ריכזנו עבורכם את המידע החשוב בנוגע להחזקת הרישיון, שינוי החוק וכן פרטים נוספים.

 

היתר נהיגה ורישיון

רישיון נהיגה הוא סוג הרישיון הנפוץ ביותר. זהו אותו אישור לומד אותו ניתן לקבל במעבר מבחן נהיגה וקבלת אישור רפואי. אישור לומד, מאפשר לאדם לנהוג בכבישים ציבוריים נהג מלווה ועד נוסע אחד נוסף מעבר למלווה. תוקף היתר הלומד הוא למשך שנתיים מיום הוצאתו.

לאחר תקופה זו, מתקבל רישיון הנהיגה וניתן לחדשו לתקופה של חמש שנים, באם לא התקבלה הרשעה בגין עבירה של אלכוהול, סמים או נהיגה מסוכנת במהלך פרק הזמן הזה. ראו פרטים נוספים בנושא באתר http://oron-law.co.il .

 

 החזקת הרישיון פיזית

עד שנת 2018 הייתה חובה להחזיק רישיון עליכם בעת נהיגה ברכב, אך ועדת הכלכלה אישרה ב-2018  תקנה חדשה, אשר מבטלת את הצורך להסתובב עם רישיון הנהיגה עליכם בכל עת. זה תקף לכלי רכב פרטיים, דו-גלגלים ולרכב מסחרי עד 3.5 טון. עד אותה השנה, הקנס על אי החזקת רישיון עמד על 100 ש"ח.

לאחר החקיקה, מספיק לנהגים להסתובב עם תעודת מזהה שהיא תעודת זהות, דרכון או הרישיון. בעת היתקלות מול שוטרים או עצירה של הנהג, השוטר יוכל להשתמש במסופי הניידות בכדי להתחבר למשרד התחבורה ולעקוב אחרי פרטי הנהג.

 

החזקת תעודות

אז נכון שאתם לא מחויבים כנהגים, להחזיק את רישיון הנהיגה עליכם. עדיין, אתם מחויבים לשאת עליכם תעודה מזהה כלשהי. במדינה ישראל לפי חוק אדם מחויב לנשוא תעודת זהות מסוג מסוים, עליו בכל עת. על כן, חשוב לוודא כי יש לכם תעודה מזהה כאשר אתם עולים על ההגה.

מי שנעצר ונדרש לתת דין בנושא, צריך להתייעץ עם עו"ד מוסמך. זכרו כי במידה ולא נשאתם תעודת זהות בעת הבדיקה המשטרתית וזומנתם לבית המשפט לתת דין, חשוב להציג תעודה מזהה שהייתה בתוקף בעת העבירה ולא ביום הזימון.

 

מסמכים נוספים

בבדיקה משטרתית יכולים לבקש מכם את ביטוח הרכב ומסמכי רכב, שאינם רישיון הנהיגה. אי הצגה של מסמכים אלו, לא יכולה לגרום לאשמה בגין אי הצגת מסמכים. מה שכן יכול לקרות, הוא להיאשם בעבירה חמורה יותר והיא, נהיגה ללא תעודת ביטוח. כך גם לגבי אי הצגה של רישיון הרכב וזאת, רק בביצוע העבירה לפי תקנה 9 מתקנות התעבורה.

על הרכב שלכם להיות רשום לפי הוראות החוק, ולהיות בעל רישיון רכב תקף. אם הנהג לא מציג את התעודות הרלוונטיות בעת בדיקה משטרתית, ניתן להניח ולהסיק כי אין לו את התעודות הללו. על כן, בעת זימון לבית משפט ישנה מחויבות רצינית להופיע עם המסמכים, שהיו רלוונטיים באותה העת.

רשיון נהיגה