חיפוש

מה קורה אם תופסים אותך נוהג בשכרות?

עבירות נהיגה תחת השפעת אלכוהול מתרחשות בתדירות גבוה, והיא אחת מן העבירות הנפוצות ביותר בדיני התעבורה וכך גם בחומרה שלה. אנשים רבים אינם מודעים לכמות ההשפעה של האלכוהול על גופם, ומפחיתים את החשיבות לכוסות ששתו כמה דקות לפני הישיבה על ההגה. הסכנה הרבה של נהיגה בשכרות יכולה לגרום למותם של כל הנמצאים ברכב הנוהג.

 

שכרות, ההגדרה המדויקת

לאותו הנהג שנמצא תחת השפעת מרכיבי האלכוהול מתרחשת ירידה בפעילות המוחית, ראייתו משתבשת והופכת מטושטשת, התגובה איטית יותר מאשר אדם מפוקח, היכולת לראות עצמים רחוקים משתבשת ולבסוף, תחושת הביטחון שהאלכוהול מעניק לאדם הופכת מופרזת, ובכך גם הנהיגה. בתוך אתר בדרכים ניתן להוסיף ולקרוא את כל הנקודות והסעיפים המפורטים לגבי נהיגה בשכרות.

 

ביצוע הבדיקה

בדיקת השכרות מתבצעת באופן קבוע ובתדירות גבוה על ידי משטרת ישראל ברחבי הארץ, ולכן אין לאדם הנוהג תחת השפעת אלכוהול לדעת האם בנהיגה חזור יבצעו לו בדיקה או לא. בדיקת הינשוף היא לא הבדיקה הנפוצה כיוון שלא כל השוטרים מוסמכים לעשות אותה, ולכן לבדיקה קוראים נשיפון.

מכשיר הנשיפון הוא מכשיר קטן שאליו מחוברת פיה שדרכה הנהג נושף. התוצאה של רמת האלכוהול הנמצאת בגוף הנהג מוצגת מיד על המכשיר. אם הרמה גבוה מהנורמה, הנהג יידרש לבצע בדיקות  נוספות כבר באותו הערב.

 

נמצאת עם רמת אלכוהול גבוה בבדיקת נשיפון, מה עכשיו?

השוטר תחילה יציג את עצמו, יסביר את סיבת העיכוב ויעדכן את הנהג כי כעת הוא אינו יכול לשתות, לעשן ולאכול עד הודעה חדשה. לאחר מכן, השוטר ישאל כמה שאלות את הנהג הקשורות למקום ממנו הוא הגיע ולכמות האלכוהול שאותה הוא שתה.

 

בדיקות מאפיינים

לאחר התשאול, השוטר רשאי לקיים שלושה מבחנים לביסוס החשד לנהיגה בשכרות. ראשית, מבחן העמידה – הנהג יעמוד עם רגליים צמודות וידיים צמודות לגוף, ויתבקש להטות את הראש אחורה למשך 30 שניות. לאחר מכן, מבחן הליכה על קו – הליכה על קו כאשר הידיים צמודות לגוף, 9 צעדים תוך כדי ספירתם בקול. לבסוף, הנחת אצבע על האף – עמידה עם רגליים צמודות, ידיים מושטות קדימה, ואצבע אחת מצביעה קדימה. ראש הנהג מוטה אחורה והשוטר יבקש מהנהג להניח כרית האצבע על האף.

 

העונש לנהג המורשע בעבירת נהיגה בשכרות

ההרשעה תתבצע בבית המשפט והאדם הנהג בשכרות צפוי לקבל סנקציות רבות ולא פשוטות. העונשים המוטלים על הנהג כוללים בתוכם גם את אמצעי התיקון, בכדי ללמד את הנהג כיצד לנהוג ולהשכיל אותו לגבי הנהיגה בדרכים.

תחילה, נפסל רישיון הנהיגה של הנהג למינימום שנתיים שאמצעי התיקון שהנהג צריך לבצע הוא מבחן תיאוריה נוסף. עונש נוסף הוא פסילת רישיון על תנאי, שבו אמצעי התיקון יהיה ביצוע מבחן מעשי נוסף (טסט). קנסות כספיים ישולמו למדינה בסכומים שיקבעו בבית המשפט ואמצעי התיקון יהיה לבצע קורס נהיגה חוזר.

 

איש קורא