חיפוש

דרכון רומני – אזרחות רומנית – המדריך המלא

לפני למעלה מעשר שנים, הפכה רומניה לחברה מן המניין באיחוד האירופאי, ומאז מחפשים ישראלים רבים אחר פתרון עבור הוצאת אזרחות רומנית והנפקת דרכון רומני.

המדריך שלפניכם יסייע לכם להבין מהן התועלות הגלומות לאזרח הישראלי בהנפקת דרכון רומני, במה תהליך הוצאת הדרכון הרומני כרוך, ומה הם השלבים השונים שעליכם לעבור כחלק מתהליך הוצאת אזרחות רומנית וקבלת דרכון רומני.

 

למה כדאי לי להוציא דרכון רומני?

אנשים המחזיקים באזרחות רומנית יכולים להוציא דרכון רומני, מה שמאפשר להם להנות מהטבות יחודיות להן זכאים אזרחים אירופאיים.

בין התועלות הרבות הזמינות למחזיקי דרכון של מדינה החברה באיחוד האירופאי, ניתן למנות: אפשרויות לעבודה חוקית במדינות אירופה, רכישת נכס נדל"ן באירופה, רילוקיישן לאירופה לפרק זמן קצוב או מתמשך ומגורים בערים אירופאיות המציעות רמת חיים גבוהה במיוחד למהגרים: ברלין, ברצלונה, לונדון, פאריס, מדריד, ועוד. בנוסף נהנים בעלי אזרחות רומנית ודרכון רומני מאפשרות של לימודים אקדמאיים מסובסדים במוסדות אירופאיים להשכלה גבוהה, לצד שלל הטבות נוספות להן זכאים מחזיקי דרכון אירופאי באופן בלעדי.

נשמע מבטיח, נכון?

 

האם אני יכול להוציא דרכון רומני?

תנאי הכרחי לקבלת דרכון רומני, הינו שתהיה לכם אזרחות רומנית.

לכן, הוצאת אזרחות רומנית הינה השלב הראשון אותו עליכם לעבור בתהליך של הוצאת דרכון רומני. ישראלים שמעוניינים להוציא דרכון רומני ועדיין אינם בעלי אזרחות רומנית ידרשו להתחיל תהליך של הוצאת אזרחות רומנית לפי השלבים שיפורטו להלן.

 

איך מוציאים אזרחות רומנית בקלות?

כדי לענות על השאלה "כיצד מוציאים אזרחות רומנית בקלות", עלינו להסביר קודם כל כיצד מתבצעת קבלת אזרחות רומנית בדרך הקשה.

הליך קבלת אזרחות רומנית, כמו כל הליך ביורוקרטי, עשוי לגזול מן המעורבים בו זמן רב, אנרגיה, כספים מרובים, ולגרום בסופו של דבר תסכול מתמשך לנוגעים בדבר, מה שמסתיים פעמים רבות במפח נפש וויתור על קבלת האזרחות הזרה. כחלק מן התהליך שנועד להפוך אתכם לאזרחי רומניה, תצטרכו קודם כל לעמוד מול הרשויות הישראליות וגורמים ביורוקרטיים מקומיים, שכדי להתנהל מולם בקלות וביעילות, יהיה עליכם להכיר את לשון החוק ותקנות קבלת האזרחות הזרה על בוריין.

תהליך ביורוקרטי דומה תיאלצו לעבור כמובן גם מול הרשויות ברומניה, תוך טיפול בכמויות לא מבוטלות של ניירת והגשת מסמכים שונים – בשפה הרומנית. אנשים רבים מגלים תוך כדי התהליך, כי חוסר בקיאותם ברזי הביורוקרטיה, מוביל לעיכוב בטיפול בבקשה שלהם לקבלת אזרחות רומנית ואף לדחייתה על הסף.

 

האם ניתן להוציא אזרחות רומנית ללא עזרה מקצועית?

התשובה הקצרה היא "כן". אולם בפועל המציאות מורכבת יותר.

בין הגורמים השכיחים המעכבים את תהליך קבלת אזרחות ברומניה, ישנם: שגיאות במילוי טפסים שישראלים מגישים כחלק מהבקשה לקבלת אזרחות רומנית, שינויים תכופים בחוק הרומני בהקשר לתקנות הנוגעות להגשת הבקשה לאזרחות, קשיים באיתור האסמכתאות הרלוונטיות, והקושי במציאת נוטריונים אמינים שידאגו לתיקוף של המסמכים הרלוונטיים בעזרת חותמות אפוסטיל – ועל טעויות, כפי שכולנו יודעים, משלמים.
בטיפול בידיים לא מקצועיות, תהליכי הוצאת אזרחות רומנית ודרכון רומני יכולים להגיע לעלויות עתק מבלי להתקדם לקבלת האזרחות המיוחלת.

 

ואם אני בכל זאת רוצה להוציא אזרחות רומנית בכוחות עצמי?

למרות כל האמור לעיל, הגשת בקשה לקבלת אזרחות רומנית באופן עצמאי, היא בהחלט אפשרית וקיימת דרך סדורה לביצוע תהליך זה.

אנו ממליצים שבבואכם להוציא אזרחות רומנית באופן עצמאי, תקפידו לבצע את כל השלבים בתהליך במלואם ובאופן מסודר, תוך שימת לב למכלול הפרטים הרלוונטיים. חשוב לציין כי דרישות החוק משתנות מעת לעת, ועליכם להתעדכן בלשון החוק ולא להסתמך על הכתוב במדריך זה בלבד בעת הגשת בקשתכם לקבלת אזרחות רומנית.

 

 

מה נדרש כדי להוציא אזרחות רומנית?

להלן שלבי התהליך להוצאת אזרחות רומנית באופן עצמאי:

 

1. הוכחת זכאות לקבלת אזרחות רומנית

הדבר הראשון שעליכם לעשות לפני שאתם מתחילים לטפל בטפסים הרלוונטיים לתהליך הביורוקרטי של הגשת בקשה לאזרחות רומנית, עליכם לברר האם אתם בכלל עומדים בתנאי חוק האזרחות הרומני המגדיר מי זכאי לקבלת אזרחות רומנית.

החקיקה הרומנית קובעת זכאות של ישראלים לאזרחות ברומניה על פי 3 הקריטריונים הבאים:

 

קשר דם וירושה

לפי החוק הרומני, אדם שנולד ברומניה (כולל חבלי ארץ מסוימים שהיו בשליטת רומניה בתקופת מלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השניה), כולל ילדיו, נכדיו וניניו – יהיו זכאים כולם באופן אוטומטי לקבל אזרחות רומנית.

הדבר תקף גם למקרים של אנשים שעלו לישראל מבלי לוותר על האזרחות הרומנית שלהם. ישנם גם מקרים של הגרים שעלו מרומניה לארץ ואינם רשומים יותר כתושבי רומניה.

במקרים כאלו יחשבו אותם אנשים לבעלי "אזרחות רדומה" ועל מנת להעיר מחדש את האזרחות הרומנית שלהם, יש להגיש בקשה לשלטונות הרומניים. לאחר מכן יוכלו צאצאיהם של אותם אנשים להגיש בקשה לקבלת אזרחות רומנית.

 

אימוץ

אם אומצתם על ידי הורה שנחשב לאזרח רומני, אתם זכאים ברוב המקרים לקבלת אזרחות רומנית באופן אוטומטי.

 

בקשה

ישראלים יכולים להגיש לשלטונות רומניה בקשה לקבלת אזרחות רומנית, על בסיס היותם צאצאים של אזרחי רומניה לשעבר.

ישנם מקרים של תושבי רומניה שאזרחותם הרומנית נשללה מהם בעת שהיגרו לארץ ובמקרים אלו הם נדרשים לבצע תהליך של השבת אזרחות מול שלטונות החוק ברומניה, כדי שתתאפשר הגשת בקשה לאזרחות רומנית לדורות הבאים אחריהם (עד שלושה דורות).

 

2. הגשת מסמכים ואסמכתאות

לפני שאתם מתחילים בהליך הגשת הבקשה לאזרחות רומנית, אנו ממליצים בחום שתדאגו להמציא ולרכז את כל המסמכים המוכיחים שאתם זכאים לקבל אזרחות רומנית (ראו סעיף 1: "הוכחת זכאות לקבלת אזרחות רומנית"). סוגי המסמכים אותם יש לצרף לבקשה לאזרחות רומנית הם כדלהלן:

א. תעודות המוכיחות את הזכאות שלכם לאזרחות רומנית

למשל תעודת לידה מרומניה.

 

ב. תעודות המציגות קשר משפחתי שלכם לאזרח הרומני

כלומר, אם הנכם צאצאים של אזרח רומני, עליכם לצרף תעודות המוכיחות כי קיים קשר משפחתי ישיר ביניכם לבין בעל תעודת הלידה הרומנית. מסמכים שיכולים לסייע לכם בהוכחת קרבה משפחתית לאדם ממוצא רומני הם למשל תעודת לידה, תמצית רישום ממשרד הפנים הישראלי, ועוד.

 

ג. מסמכים נוספים הנדרשים על ידי הרשויות הרומניות

למשל תעודת יושר בעלת תוקף שעל מגיש הבקשה להנפיק מול משטרת ישראל.

 

ד. טפסי הבקשה לאזרחות רומנית

את אלו תוכלו להשיג בקונסוליה הרומנית.

 

לתשומת לבכם: הסיכוי שהבקשה שלכ

ם תאושר יהיה גבוה יותר, ככל שתשכילו לספק מסמכים רבים יותר המוכיחים את קרבתכם המשפחתית לאדם הנולד ברומניה.

עליכם לדאוג מבעוד מועד לתרגם כל מסמך שאתם מספקים לשפה הרומנית עם תרגום נוטריוני מקצועי, ולוודא כי כל אסמכתא רשמית הניתנת לכם מטעם מדינת ישראל ומוסדותיה, מגיעה חתומה עם חותמת אפוסטיל שמבטיחה את אמיתות המסמך.

רצוי ביותר להימנע מהגשת בקשה לאזרחות ללא המסמכים הדרושים או החותמות הפורמליות, כדי שלא תגיעו חלילה למצב בו הבקשה נדחית על הסף.

ישראלים רבים שהגישו באופן עצמאי עתירה לקבלת אזרחות רומנית, גילו על בשרם שמספיקה טעות של אות אחת במסמכים כדי שהבקשה לאזרחות רומנית תעוכב ואף תדחה לגמרי מבלי שהאגרה ששולמה עבורה תוחזר. לכן אנו ממליצים לפנות לסיוע של אדם שדובר את השפה הרומנית באופן שוטף ויוכל לסייע לכם לבדוק לעומק את תקינות המסמכים שאתם מגישים טרם הגשתם.

 

3. שבועת אמונים לרומניה

במידה וזכאותכם לאזרחות רומנית נבחנה ואושרה, והבקשה על כל המסמכים שסיפקתם נמצאה תקינה, אתם אמורים לקבל אישור לזכאותכם לקבלת האזרחות הרומנית.

המשוכה האחרונה שתעמוד בפניכם לפני קבלת האזרחות הרומנית באופן רשמי, היא הדרישה שתשבעו אמונים לאומה הרומנית. הליך פורמלי זה מתבצע בקונסוליה הרומנית ולאחריו – תקבלו את האזרחות הרומנית ומאוחר יותר, גם את הדרכון הרומני הנכסף.

 

אז לאילו מסמכים בדיוק אזדקק כדי להוציא אזרחות רומנית?

להלן רשימת המסמכים האישיים להם

תזדקקו כדי להגיש בקשה לקבלת אזרחות רומנית:

 

1. תעודת לידה ישראלית מקורית

בתרגום לרומנית, עם אישור נוטריון ואישור אפוסטיל.

 

2. תמצית רישום ממשרד הפנים

על התמצית להכיל פרטים מלאים על בן / בת הזוג והילדים (אם יש כאלה) – יש לאמת, לתרגם ולאשר את התמצית בחותמת אפוסטיל.

 

3. תעודת נישואין מקורית

רלוונטי במקרה בו הפונה נשוי. במקרה כזה נדרש לספק תעודת נישואין שעברה תרגום לרומנית, תיקוף ואישרור בעזרת חתימת אפוסטיל, לצד תעודת הלידה המקורית של בן הזוג הרשום, יחד עם דרכון ישראלי תקף של אותו בן זוג.

 

4. תצלום של דרכון ישראלי תקף

 

5. תעודת יושר מתורגמת משטרת ישראל

לעתים תידרשו לספק עם הבקשה לאזרחות גם תעודת יושר מטעם משטרת ישראל בתרגום לרומנית ועם אימות וחתימת אפוסטיל המאשרת את אמיתותתה.
יש להנפיק את תעודת היושר לקראת הגשת הבקשה, שכן התעודה תקפה למשך שנה בלבד מיום ההנפקה.

 

6. תעודת יושר ממשטרת רומניה

נדרשת בחלק מן המקרים ובדומה לתעודת היושר הישראלית, תקפה לפרק זמן קצוב – במקרה זה מדובר בתוקף של 6 חודשים בלבד, לכן עליכם להנפיק את תעודת היושר הרומנית פרק זמן קצר ככל הניתן לפני שאתם מגישים את בקשת האזרחות שלכם.

7. טופס הצהרה בטחוני

טופס מובנה באימות נוטריוני שבו מגישי הבקשה מצהירים שאין ולא היו להם כל מעורבות בפעילות פלילית או קשר לגורמים המסכנים את הביטחון הלאומי ברומניה.

 

8. טופס הצהרת כוונות

טופס מובנה שמצריך אימות נוטריוני ובו תידרשו להצהיר כי בכוונתכם להשאר במקום מגוריכם הנוכחי או לחילופין לעבור לגור ברומניה.

 

9. טופס פרטים אישיים

טופס מובנה נוסף שמצריך אימות נוטריוני ובו מופיעים פרטי מגיש הבקשה לאזרחות רומנית.

 

10. הצהרה על הגשת בקשת אזרחות

בטופס זה מצהיר המבקש אם זוהי בקשתו הראשונה לאזרחות רומנית.

 

11. מסמכים להוכחת זיקה לרומניה

מסמכים אלו יוגשו כחלק מהבקשה שלכם לאזרחות רומנית, כשמטרתם להציג את תנאי הזכאות עליהם אתם נשענים בעתירתכם. אלו הם סוגי המסמכים הקבילים לצורך זה:

 

תעודת לידה רומנית

שלכם או תעודת לידה של האזרח הרומני שזכאותכם לאזרחות רומנית קיימת מתוקף קרבתכם אליו.

 

תעודת סטטוס

מטעם משרד הפנים הרומני של האדם שזכאו

תכם לאזרחות רומנית קיימת מתוקף קרבתכם אליו.

 

אסמכתאות לשלילת אזרחות רומנית

רלוונטי בבקשות להשבת אזרחות שנשללה

 

תצהיר שלילת אזרחות

המציג את התאריך בו התרחשה השלילה.

 

אישור על שלילת אזרחות

 

הוכחות

לכך שהאזרחות הרומנית נשללה בזמן שהותם של בעליה ברומניה.

תעודת פטירה מתורגמת באישור נוטריון ואפוסטיל

רלוונטי במקרה בו שאר הבשר שזכאותכם לאזרחות רומנית תלויה בו, אינו בין החיים יותר.

 

12. מסמכים נוספים:

מומלץ לצרף לבקשתכם כל מסמך אישי שאתם רואים לנכון להוסיף כדי לאשש את זכאותכם לאזרחות רומנית.

 

כיצד מגישים את הבקשה לקבלת אזרחות רומנית?

יש להגיש במרוכז את כל המסמכים שפורטו מעלה, לשגרירות רומניה. כדי להמנע מעמידה ממושכת בתורים בקונסוליה הרומנית, אנו ממליצים שתגיעו מוקדם לשגרירות (קבלת קהל מתחילה החל מהשעה 7 בבוקר), בלוויית אדם המדבר רומנית שוטפת ויכול לסייע לכם לתקשר עם הגורמים בשגרירות (שלרוב אינם דוברי עברית).

חשוב לוודא שלאחר שהגשתם את מסמכ

י הבקשה לאזרחות רומנית, קיבלתם מהקונסוליה אישור רשמי שמעיד על כך שנתקבלו. באתר הקונסוליה הרומנית תוכלו למצוא את ימי ושעות קבלת הקהל העדכניים ביותר.

 

כמה זמן לוקח תהליך קבלת אזרחות רומנית?

תהליך קבלת אזרחות רומנית בדרך כלל נמשך פרק זמן של חודשים בודדים אך יכול להגיע גם להמתנה בת מספר שנים כשמדובר במקרה מורכב או חוסר במסמכים מסוימים. משך תהליך קבלת האזרחות הרומנית, שונה ממקרה למקרה ותלוי בגורמים פרטניים רבים המשפיעים על המורכבות של הבקשה, למשל: במקרים של אזרחות "רדומה" קבלת האזרחות עשויה לקחת הרבה פחות זמן לעומת מקרים של אזרחות שנשללה ויש להשיבה.

הוכחת הזכאות לקבלת אזרחות רומנית עשויה להיות כרוכה בהגשה של כמות גדולה של מסמכים ותהליך מורכב להשגתם ואימותם. הסתייעות בגורמים מקצועיים המתמחים בטיפול בבקשות לקבלת אזרחות רומנית, יכולה לתרום לקיצור תהליכים מול הגורמים השונים, זירוז הנפקת האסמכתאות הנחוצות, ולחסוך לכם זמן רב.

 

כמה עולה להוציא אזרחות רומנית?

אף שטיפול עצמאי בתהליך הוצאת אזרחות רומנית, עשוי להיראות לכם כמו הפתרון האקונומי יותר, בפועל יתכן מאוד שתגלו שההיפך הוא הנכון.

אם לוקחים בחשבון את העלויות הנלוות לתהליך: תרגומי מסמכים לרומנית, תקוף נוטריוני למסמכים, אימות בעזרת חותמות אפוסטיל, נסיעות חוזרות לפגישות בשגרירות ותשלומי אגרות בשגרירות – במצטבר, עשויים להביא אתכם להוצאה גבוהה אף יותר מהליך הוצאת אזרחות רומנית באמצעות גורם מקצועי. התהליך של הוצאת אזרחות רומנית באופן עצמאי עשוי לעלות לכם לא רק בכספים רבים, אלא גם בהרבה מאוד זמן.

לכן מומלץ לפנות לגורם מוסמך או משרד מקצועי המטפל בהגשת בקשות לאזרחות במדינות אירופה, ולקבל יעוץ ראשוני והערכת עלויות לצד מורכבות פרוצדורלית. כל אלו יעזרו לכם לקבל את ההחלטה המשתלמת ביותר עבורכם מבחינת תקציב וזמן טיפול.

איך מוציאים דרכון רומני לאחר קבלת האזרחות הרומנית?

כעת משעברתם את השלב הראשוני של קבלת אזרחות רומנית, ההכרחי לצורך הנפקת דרכון רומני, תוכלו להגיש את בקשתכם להנפקת הדרכון הרומני הנכסף, מתוקף היותכם אזרחים רומניים מן המניין.
הוצאת דרכון רומני כרוכה במילוי טופסי בקשה לקבלת דרכון והגשתם לשגרירות רומניה בישראל יחד עם תעודת האזרחות הרומנית שניתנה לכם ותמונות פספורט.

הנפקת דרכון רומני כרוכה בתשלום דמי אגרה בסכום שבין 500 ל- 600 שקלים. זמן הטיפול בהנפקת דרכון רומני אורך סביב חודש ימים.

 

לסיכום: כיצד ניתן להוציא דרכון רומני בקלות, ביעילות ובמהירות?

אם הגעתם עד כאן אתם ודאי מבינים כבר כי הוצאה של דרכון רומני אינה תהליך שיש להקל בו ראש.

מאחר והפעולה של הנפקת דרכון אירופאי כרוכה קודם כל בקבלת אזרחות רומנית, אין מדובר בהליך קצר והעלויות אינן זולות. ישראלים המעוניינים לחסוך בעלויות ולפעול באופן עצמאי להוצאת דרכון רומני, מגלים לעתים קרובות בדרך הקשה, כי עקב היעדר הבנה בדיני האזרחות, חוסר היכרות עם חוקי העזר המשתנים תדיר והמורכבות הביורוקרטית הכרוכה בתהליך זה – הנפקת הדרכון הרומני באופן עצמאי הופכת לתהליך יקר מן המתוכנן.

עבור רבים, הצורך להתנהל במקביל גם מול הרשויות הרומניות וגם מול המוסדות הממשלתיים בישראל, הופכת את תהליך הוצאת הדרכון הרומני לסיוט מתמשך ויקר.

התקשורת מול הגורמים המדיניים ברומניה מצריכה כאמור בקיאות בשפה הרומנית ומחסום השפה יוצר סרבול נוסף בתהליך שהוא מורכב ומיגע ממילא. גם עבור ישראלים הדוברים רומנית שוטפת, הוצאת דרכון רומני עשויה להתגלות כפרוצדורה מורכבת מכפי שחשבו, מאחר ואפילו טעויות מזעריות בטופסי הבקשה לאזרחות רומנית עשויות להסתכם בפסילה של הבקשה.

בהינתן כל השיקולים הללו, אנו ממליצים בחום לאלו מביניכם השוקלים להוציא אזרחות רומנית ודרכון רומני, לחסוך מעצמכם את הסבל והתסכול הגלומים בתהליך ולפנות לייעוץ מול גורמים מקצועיים המתמחים בהוצאת אזרחות אירופאית והנפקת דרכון רומני.

למשרדים המתמחים ובעלי המקצוע בתחום, תהיה לרוב אפשרות לטפל בתרגום של כמויות גדולות של מסמכים בעלויות נמוכות משמעותית מזו שתוכלו להשיג באופן עצמאי וכן להוזיל לכם בעלויות הכוללות של הטיפול הנוטריוני.

הטיפול בהליך הוצאת אזרחות אירופאית לא חייב להיות מסורבל אם מבצעים אותו תוך קבלת יעוץ משפטי מעורכי דין המתמחים בהליכים מסוג זה. לכן, מומלץ לכל הפחות לפנות למומחים בתחום לטובת הערכת העלויות הכרוכות בהוצאת הדרכון הרומני על פי תנאי הזכאות האישיים שלכם. בהצלחה!

אזרחות רומנית