חיפוש

דרכון פולני – אזרחות רומנית – המדריך המלא

פולין הצטרפה לפני כ 16 שנים למדינות החברות באיחוד האירופאי, מה שמאפשר לישראלים רבים שמוצאם פולני להגיש בקשה לקבלת אזרחות פולנית, ובכך להפוך למעשה לאזרחים אירופאים בעלי זכויות השמורות לתושבי מדינות האיחוד האירופי.

במאמר זה נסקור את יתרונות הגלומים בהוצאת אזרחות פולנית ודרכון פולני, את השלבים שנדרשים ישראליים בעלי שורשים פולניים לעבור כדי לקבל את האזרחות הפולנית, ונציע גם המלצות לקיצור תהליך קבלת הדרכון הפולני.

 

מדוע מומלץ לי להנפיק דרכון פולני בעצם?

אנשים המחזיקים באזרחות פולנית זכאים מתוקף היותה של פולין מדינה החברה באיחוד האירופאי, להנפיק גם דרכון פולני. אדם שבבעלותו דרכון אירופאי יכול להנות מהטבות מיוחדות שהן בלעדיות לתושבי מדינות אירופה החברות באיחוד, למשל:

  • התניידות חופשית בין מדינות אירופה, תודות לדרכון האירופאי שברשותכם.
  • הגנה של שגרירויות אירופאיות במקומות בהן אין שגרירות ישראלית.
  • אשרת עבודה חוקית שאינה מוגבלת בזמן בכל מדינה ממדינות האיחוד האירופאי.
  • זכאות לקניית נכסים באירופה והשקעות נדל"ן עם הרבה פחות אילוצים והגבלות בחוק.
  • הזכות להתגורר כתושבי קבע בכל מדינה מבין המדינות החברות באיחוד האירופאי.
  • אפשרות להשכלה גבוהה מסובסדת באוניברסיטאות ומכללות במדינות אירופאיות החברות האיחוד.

 

בהתחשב בכל היתרונות הללו מהם נהנים מחזיקי דרכון פולני, נשמע שמדובר בעסקה משתלמת בסך הכל, לא?

 

מה כדאי לך לדעת על פולין?

הרפובליקה של פולין הינה מדינה דמוקרטית במרכז אירופה, אשר קמה לפני יותר מאלף שנים בשכנות עם גרמניה, בלרוס, אוקראינה, צ'כיה, סלובקיה וליטא. האוכלוסייה החיה בשטחי פולין נכון לשנת 2020 מונה כ 38 תושבים על שטח שמתפרש על פי 313,000 קילומטר רבוע.

מדינת פולין מחולקת ל 16 פרובינציות שנשלטות על ידי מושל מקומי מטעם ממשלת פולין לצד מועצת נבחרים אותה בוחרים תושבי הפרובינציה. בירת פולין היא העיר ורשה והקהילה היהודית בפולין היא בין הקהילות היהודיות הוותיקות בעולם וכוללת מהגרים יהודים רבים שהיגרו אל פולין ממדינות אחרות באירופה.

מליוני תושבים יהודים נספו בפולין בתקופת מלחמת העולם השנייה ורבים אחרים היגרו ממנה למדינת ישראל. נכון לתקופתנו, מספר היהודים המתגוררים בפולין עומד על קרוב ל – 10,000 יהודים, כאשר בקהילה היהודית חברים גם פולנים ששורשיהם יהודים.

 

האם אני רשאי להוציא דרכון פולני?

על מנת שתוכלו להנפיק דרכון פולני, אתם קודם כל חייבים לעבור תהליך של קבלת אזרחות פולנית. לפיכך זהו השלב הראשון וההכרחי בתהליך של הוצאת דרכון פולני.

במידה ועדיין אין ברשותכם אזרחות פולנית, תידרשו לפעול להשגתה בתהליך הכולל מספר שלבים. החדשות הטובות הן שמאחר ומדובר בשלבים שתלויים האחד בשני, תהיה לכם אפשרות לבדוק בקלות יחסית את זכאותכם לקבלת אזרחות פולנית מבלי להשקיע כספים רבים בבת אחת.

יתרה מכך, כדי להנפיק אזרחות פולנית בהתבסס על שורשים פולניים, לא תידרשו להוכיח היכרות עם השפה הפולנית או להוכיח שגרתם בפולין למשך תקופה מסוימת. מה שכן מתחייב על פי דרישות חוק ההתאזרחות בפולניה הוא עמידה במספר קריטריונים התלויים זה בזה, כפי שיפורטו עבורכם להלן.

 

איך ניתן לקבל אזרחות פולנית בקלות?

ישנו חוק פולני שתפקידו להסדיר את הנושא של זכאות לאזרחות פולנית בקרב תושבי מדינות אחרות.

חוק זה הוא חוק ההתאזרחות של פולין והוא מגדיר את הדרכים בהן תוכלו כישראלים להגיש בקשה לקבלת אזרחות בפולין על בסיס קרבה משפחתית לאנשים שהיו תושבים פולניים בעבר. בדרך כלל מדובר בקשר של הורים או סבים וסבתות שחיו בעבר בפולניה ועשו עליה לישראל.

ישנם מקרים של אנשים מסוימים שאיבדו את אזרחותם הפולנית בתקופת המשטר הקומוניסטי בפולין ברגע שעלו לישראל, אך כיום ישנה אפשרות לבצע הליך לטובת השבת האזרחות הפולנית שאותם אנשים אולצו לוותר עליה בתקופה בה עשו עליה לארץ. חשיבות העניין טמונה בכך שקבלת אזרחות פולנית מותנית בכך שתהיו צאצאים לשושלת של יוצאי פולין, מה שאומר שכל קרובי המשפחה שלכם מצד אחד לפחות נדרשים להיות רשומים כאזרחי פולניה: הסבתא והסבא שלכם, ילדיהם (כלומר, אחד ההורים שלכם), ורק אז ניתן יהיה להגיש בקשה לקבלת אזרחות גם עבורכם – דור הנכדים.

אם לאחד מן הדורות בשרשרת המשפחתית חסרה אזרחות פולנית, יהיה עליכם לעבור תהליך של קבלת אזרחות בפולין עבור אותו קרוב משפחה לפני שתוכלו לגשת להנפקת אזרחות למען עצמכם. במקרה של פטירה של אחד מבין קרובי המשפחה הללו, תידרשו לגשת למשרד הפנים בישראל לטובת הנפקה של תעודת פטירה שתשמש אתכם כחלק מן הטיפול בהליך קבלת האזרחות הזרה בפולין.

 

מהן דרישות החוק לקבלת אזרחות פולנית?

חוק האזרחות הפולני עבר מספר שינויים במרוצת השנים וחשוב להכיר את הקריטריונים שמגדירים מי זכאי לקבל אזרחות פולנית על פי השנים. להלן המקרים בהם יהיו מגישי הבקשה לאזרחות פולנית זכאים לקבלה:

  • אדם שהיתה לו אזרחות פולנית בעבר ועזב את מדינת פולין בין השנים 1920 ועד 1951 ולא שירת בצבא של מדינה אחרת (גם לא בצה"ל) עד חודש ינואר בשנת 1951.
  • אישה שעזבה את מדינת פולין בין השנים 1920 ועד 1951 והיתה לה אזרחות פולנית לפני כן, בתנאי שבן זוגה הרשום (הבעל שלה) לא היה בצבא (כולל בצה"ל).
  • ילד מתחת לגיל 18 שנולד לאזרח פולין בשנים אלו ועזב את פולין עם אב שלא במסגרת שירות צבאי.
  • אזרחים פולניים שעזבו את מדינת פולין לאחר שנת 1951 ולפני חודש אוגוסט בשנת 1962, מבלי לוותר על אזרחותם כפולנים.
  • אנשים שעזבו את פולין מאוחר מחודש אוגוסט בשנת 1963.

 

מהם השלבים הרלוונטיים לתהליך הוצאת אזרחות פולנית?

להלן שלבי התהליך לקבלת אזרחות פולנית באופן עצמאי:

 

שלב ראשון: ריכוז מסמכים רלוונטיים ותעודת לידה

התהליך של הוצאת אזרחות פולנית מתחיל בבדיקה של מצב הזכאות לאזרחות של קרובי המשפחה שלכם שמוצאם בפולין.

אנו ממליצים כי ראשית תבררו היכן נולדו והתגוררו קרובי משפחתכם שהגיעו מפולין. זה הזמן להתחיל לרכז את כל האסמכתאות והטפסים שמקורם בפולין, בדגש על מסמכים שיכולים לשמש לזיהוי שאר הבשר שלכם כאזרח פולני לשעבר או בהווה, לדוגמא – תעודת לידה שלו או שלה.

מסמכים אלו חשובים מאוד לקידום תהליך בקשת האזרחות שלכם בשלבים הבאים. יתכן שאחזור המסמכים המבוקשים יתגלה לכם כתהליך מאתגר ואף מורכב, בהתחשב בשנים הרבות שחלפו מאז שקרובי המשפחה שמוצאם בפולין עשו עליה לישראל, ובפרט עם העליה קרתה בתקופת השואה סביב מלחמת העולם השניה.
בהקשר זה חשוב לציין כי יועצים מקצועיים המסייעים בהגשת בקשות לקבלת אזרחות פולנית ודרכון פולני, עשויים בהחלט לקצר עבורכם תהליכים בהיבט של אחזור מסמכים ואסמכתאות הדרושים להוכחת זכאותכם לאזרחות פולנית. זאת מתוקף היכרותם עם נבכי הביורוקרטיה וגורמי הממשל המעורבים בתהליך של עתירה לאזרחות פולנית – הן בארץ והן בפולין.

 

שלב שני: בדיקה של עמידתכם בקריטריונים לקבלת אזרחות פולנית

בשלב זה, משהספקנו לבדוק ולאמת שיש בסיס להגשת בקשה מצידנו לקבלת אזרחות פולנית מתוקף קשר הדם שלנו לאזרח פולין, והשגנו את המסמכים הדרושים לקידום התהליך של הוצאת האזרחות הפולנית – נוכל להתקדם לשלב הבדיקה בפועל של זכאותנו לאזרחות פולנית.
כאמור, ישנם אילוצים מסוימים שעשויים להגביל אנשים שנאלצו לוותר על אזרחותם הפולנית בעבר ולהקשות עליהם בהשבת האזרחות.

לכן בראש ובראשונה יש לבדוק היכן עומד הסטטוס של האזרחות של קרוב המשפחה שלנו נכון להיום, מול גורמי הממשל הפולניים. במקרים מסוימים אנו עשויים לגלות כי לאדם שעזב את פולין עדיין שמור סטטוס של אזרח פולני בפועל, בעוד שבמקרים אחרים עשוי להידרש תהליך של השבת האזרחות הפולנית.

גם בשלב זה, ישנה משמעות לקבלת סיוע מגורם מקצועי המתמחה בטיפול בקבלת דרכון פולני והוצאת אזרחות פולנית. בדיקה מדוקדקת בעין מקצועית של המסמכים שריכזנו כחלק מהטיפול בשלב הראשון של התהליך לקבלת אזרחות פולנית, עשויה להעלות צורך באחזור פרטים נוספים הרלוונטים להוכחת הזיקה המשפחתית שלכם לפולין  – פרטים שבהחלט יתכן כי לא בהכרח חשבתם עליהם מראש.

בהיעדר יכולת להמציא את האסמכתאות הרלוונטיות להגשת בקשה לאזרחות פולנית, גורם מקצועי המעורב בתהליך יוכל לסייע לכם גם להשיג את המסמכים החסרים לכם, כגון תעודת לידה מקורית של קרוב המשפחה מפולין, תעודת זהות פולנית וכל מסמך אחר שעשוי להיות נחוץ להגשת הבקשה וקיימת אפשרות לאתר אותו באחד מן הארכיונים של מקום הולדתו של קרוב המשפחה הפולני (אמא / אבא / סבתא / סבא).

בשלב זה לעתים תדרש הפעלת קשרים ובקשת סיוע מגורמים מקומיים בפולין, מאחר ובתקופת השואה הארכיונים בפולין ספגו פגיעה משמעותית ואיתור המסמכים החסרים עשוי להפוך לתהליך מורכב ומתמשך. נוכחות גורם מייצג המתמחה בהוצאת אזרחות פולנית יכול לזרז עבורכם את התהליך גם בהקשר זה.

 

שלב שלישי: השגת אישור מנוטריון והגשת בקשת האזרחות לרשויות בפולין:

את המסמכים שריכזנו לטובת תהליך קבלת האזרחות הפולנית, עלינו לדאוג לתרגם כעת בתרגום מקצועי לפולנית ולהחתימם עם חותמת אופסטיל על מנת להקנות להם תוקף חוקי ובין לאומי.

את מסמכי הבקשה שתרגמתם והכנתם תוכלו להגיש לגורמים המטפלים בפולין באחד משני ערוצים:

 

אפשרות 1 – טיפול בבקשה לאזרחות פולנית דרך הקונסוליה הפולנית בישראל

ניתן להגיש את המסמכים והבקשה לאזרחות פולנית באמצעות פניה לשגרירות פולין בארץ (או בכל מדינה אחרת בה אתם מתגוררים). הגשת הבקשה באופן זה עשויה לצמצם עבורכם את עלות התהליך משום שלא תדרשו להפעיל גורם מתווך שנמצא בפולין כדי להעביר את המסמכים, אלא תוכלו להגיש את הכל בעצמכם.
מאידך, יש לקחת בחשבון כי הקונסוליה הפולנית בארץ בכל מקרה תעביר את מסמכי הבקשה שלכם לאזרחות פולנית אל גורמי הממשל בפולין, מה שעשוי להאריך את משך הזמן שידרש לטיפול בבקשתכם לאזרחות ולדרכון פולני.

בנוסף, עליכם להניח שגם העומס על השגרירות הפולנית בארץ עשוי לעכב את התהליך ובכך שעברתם דרכם כגורם מתווך – למעשה הוספתם נדבך ביורוקרטי ומרכיב של סיבוכיות לתהליך מורכב ממילא. מעבר לכך, במידה ותהיו מעונינים לעקוב אחר סטטוס הטיפול בבקשתכם לאזרחות פולנית – הגשת המסמכים דרך השגרירות בישראל עשוי להקשות על כך.

 

אפשרות 2 – טיפול בבקשה לאזרחות פולנית באופן ישיר בפולין עצמה

את הבקשה לאזרחות פולנית קיימת אפשרות להגיש ישירות בפולין כמובן, מול משרד מושל הפרובינציה אליו משויך קרוב המשפחה שלכם שמוצאו בפולין. מה שאתם מרוויחים בהגשת הבקשה לאזרחות פולנית בערוץ זה, הוא קיצור משמעותי במשך התהליך, מאחר וחסכתם את שלב השליחה של מסמכי הבקשה שלכם מהשגרירות הפולנית בארץ אל הגורם המטפל בפולין.

המעקב אחר התקדמות הטיפול בבקשתכם יהיה פשוט יותר אם תגישו אותה ישירות בפולין, אך לטובת העניין תידרשו להתקשרות עם גורם מייצג בפולין שיגיש עבורכם את המסמכים וידאג לטיפול בבקשה, שירות שיהיה כרוך בתוספת תשלום מבחינתכם, כמובן. מהרגע שמסמכי הבקשה שלכם לקבלת אזרחות פולנית נקלטו בפולין, יתחיל תהליך של אימות של הפרטים והאסמכתאות שהעברתם, המבוצע מטעם שלטונות פולין.

שלב האימות יכול לארוך בין 6 חודשים לבין 18 חודשים במידה ותבחרו להגיש את הבקשה והמסמכים דרך שגרירות פולין בישראל, ואילו תחליטו לבחור באפיק של טיפול בבקשת האזרחות הפולנית שלכם ישירות בפולין – אתם מסתכלים על זמן טיפול שעשוי לארוך כמחצית מפרק הזמן שציינו לעיל. עם זאת, במידה וקרובי המשפחה שלכם כבר רשומים בסטטוס של אזרחים פולניים, זמן הטיפול בבקשתכם עשוי להתקצר משמעותית ולארוך אף פחות מחודשיים (אם תדאגו להגיש את הבקשה ישירות בפולין).

 

שלב רביעי: קבלת אזרחות פולנית והנפקת דרכון פולני

בסוף תהליך הוצאת האזרחות הפולנית יבדקו גורמי הממשל הפולניים את בקשתכם על כל הטפסים והאסמכתאות שסיפקתם כחלק ממנה, ובמידה ואלו יאמתו את זכאותכם לאזרחות פולנית על פי חוק – אמורות הרשויות בפולין לאשר את בקשתכם לקבל אזרחות פולנית.
בהנחה ודאגתם לספק את כל המסמכים הנחוצים להוכחת הזכאות שלכם לאזרחות בפולין ונמצא שאתם עומדים בקריטריונים שמגדיר חוק ההתאזרחות הפולני, ישנה סבירות גבוהה ביותר שתוכלו לקבל בשלב זה תעודה שמוכיחה כי אתם אזרחים פולניים מן המניין. זוהי תעודת האזרחות הפולנית לה אתם זקוקים לשם הנפקת הדרכון הפולני המיוחל.

 

איך מוציאים דרכון פולני לאחר קבלת אזרחות פולנית?

אז בשעה טובה עברתם סוף סוף את שלב קבלת האזרחות הפולנית המפרך, הנדרש כחלק מתהליך הוצאת דרכון פולני. כעת עם תעודת האזרחות הפולנית שבידכם, תוכלו לפנות לשלב הוצאת הדרכון הפולני.

כיצד תעשו זאת? עליכם להגיש בקשה להנפקת דרכון פולני בקונסוליה הפולנית בישראל, שמשרדיה ממוקמים בתל אביב. הבקשה לדרכון פולני מצריכה מילוי של טפסים בהם תציינו את פרטיכם האישיים ותספקו בנוסף את טביעת האצבע שלכם ותמונת פספורט.

 

כמה יעלה לי להוציא אזרחות פולנית?

אין ספק כי תוכלו להוציא אזרחות פולנית בכוחות עצמכם, ועל פניו נראה כי אולי הוצאת אזרחות פולנית באופן עצמאי תהיה זולה יותר.

אולם כמו עם כל תהליך של קבלת אזרחות אירופאית, העניינים עשויים להתסבך ומשך הטיפול בבקשתכם יכול להתארך עד מאוד. קבלת אזרחות פולנית והנפקת דרכון פולני ללא סיוע מקצועי, יכולים להפוך לתהליכים מסורבלים ומסועפים מעין כמוהם, בהתחשב בכמות הביורוקרטיה שהם מצריכים מול הרשויות הפולניות, לרבות הצורך בהשבת אזרחות, הוכחת זכאות לאזרחות פולנית, או אחזור מסמכים מתקופת מלחמת העולם השנייה.

מסיבות אלו אנו ממליצים בחום למי ששוקל להוציא דרכון פולני, לחסוך מעצמו את הסחבת המתסכלת שעלולה להיגרם משגיאות במילוי טפסי הבקשה או חוסר במסמכים רלוונטיים, ולפנות לעזרת איש מקצוע הבקיא בתהליך קבלת אזרחות אירופאית, ובפרט פולנית – אשר יוכל לייצג אתכם מול הגורמים הרלוונטיים בפולין ולזרז עבורכם את תהליך קבלת האזרחות.

ישנם עורכי דין ומשרדים שונים המתמחים בתחום זה והעלויות הממוצעות נעות בין סכום של עשרת אלפים ועד 15 אלף שקלים, לטיפול בהגשת בקשת אזרחות פולנית עם מכלול הטפסים והמסמכים שצריך לצרף אליה (בין אם יש להשיגם בפולין או בארץ), כולל תרגום, אישרור נוטריוני וטיפול בהעברת הבקשה לטיפול מול הקונסוליה הפולנית.

לפני שאתם מתחילים, כדאי מאוד לפנות לגורם מייצג כדי לקבל הערכת מחיר ראשונית ולהגדיר מולו שהעלות על הטיפול בבקשה תהיה מדורגת ותנוכה בהתאם להתקדמות הטיפול בבקשתכם לאזרחות פולנית. כך במידה ותגלו תוך כדי התהליך כי אינכם עומדים בקריטריונים לזכאות לאזרחות פולנית, תהיו פטורים מלשלם על שלבי ההמשך.

אם תבחרו לעבוד עם גורם מקצועי, כל הסיפור בשלביו ההתחלתיים אמור להתקדם בטווח זמן של מספר שבועות עד חודשים ספורים לכל היותר, עם השקעת מעורבות מינימלית ביותר מצידכם. בסוף התהליך אתם מרוויחים לא רק שקט נפשי וודאות לגבי כך שבקשת האזרחות הפולנית שהגשתם טופלה באופן מקצועי ועל הצד הטוב ביותר – אלא גם אזרחות אירופאית שתוכלו להנות ממנה לאורך כל ימי חייכם ולהעביר את הזכאות לה גם לצאצאיכם.

כך שבהיבטי עלות – תועלת, זוהי השקעה משתלמת ביותר לטווח הרחוק. במיוחד אם תשקלו לחיוב להגיש את הבקשה לקבלת אזרחות פולנית ביחד עם בני משפחה נוספים (שימו לב כי ילדים שגילם נמוך מ 18 מטופלים במחיר נמוך הרבה יותר ממבוגרים), מה שברוב המקרים יקנה לכם הנחה גדולה בגובה של אלפי שקלים פר אדם ויותר, מול המייצג שמטפל בבקשת האזרחות שלכם.

 

 

בשורה התחתונה: איך ניתן להוציא דרכון פולני מהר, בזול וללא כאבי ראש מיותרים?

נכון לרגע כתיבת שורות אלו, חוק האזרחות הפולני בתצורתו הנוכחית מאפשר לכל אדם המסוגל להוכיח קיום של קשר משפחתי לאזרח פולני בעבר או בהווה, להוציא אזרחות פולנית עבור עצמו, ולאחר מכן גם דרכון פולני. כל אלו, מבלי שהעותר יידרש  להתגורר בפועל בין גבולות פולין לתקופה מוסכמת, או להוכיח ידיעה ברמה מסוימת של השפה הפולנית.

עם זאת, מן הראוי לציין שחוקי הגירה והתאזרחות נוטים לעבור שינויים מזמן לזמן (כפי שמוכיחה ההיסטוריה) ולעתים אף להתבטל לחלוטין. זה אומר שלמרות שחוק האזרחות הפולני עומד בתוקף כיום, בעתיד יתכן בהחלט כי מדינת פולין תחליט לשנות אותו או להקשיח את הקריטריונים שחוק זה מגדיר לגבי הזכאות לקבלת אזרחות פולנית.

לפיכך אנו ממליצים לישראלים שמעוניינים לקבל אזרחות פולנית ולהוציא דרכון פולני, לעשות זאת בהקדם כדי ליהנות מהתנאים המקלים שמאפשר חוק האזרחות הקיים בפולין נכון להיום.

בנוסף, כדאי מאוד לפנות לקבלת יעוץ משפטי מעורך דין או משרד שמציעים יצוג מקצועי בהגשת בקשה לאזרחות פולנית כדי שתוכלו להעריך את העלות ומשך התהליך הנדרש להוצאת דרכון פולני בהתאם לסטטוס הזכאות הפרטני לכם ולבני משפחתכם. סיוע מגורם מקצועי בתחום ההגירה וההתאזרחות יכול לחסוך מכם לא רק זמן וכאב ראש מיותר, אלא גם כספים רבים.

בהצלחה!

דרכון פולני