חיפוש

צוואות וירושות: המדריך השלם

כנראה שרבים מאתנו עוד לא הגיעו לשלב הזה, אבל בסופו של דבר כולנו נצטרך לטפל בענייני הירושה והצוואות שלנו. אם זה של ההורים, ואם זה שלנו כן, בעוד כמה עשרות שנים. מה זה אומר בדיוק? מה המקור החוקי לכך? ומה כדאי לדעת? כל הפרטים.

 

המקור לצוואות וירושות

את כל הפרטים אפשר למצוא במספר מקומות, ביניהם צוואות וירושות המדריך השלם, אך כדאי לדעת שחוק הירושה, שחוקק כבר בשנת 1965, הוא זה שקובע את עקרונות הירושה החלים במדינת ישראל. במקרה שאין צוואה, החוק קובע כי העיזבון של המנוח יחולק בין היורשים לפי חוק הירושה. אמנם כתיבת צוואה אינה חובה, אך במקרים רבים מומלץ מאוד כן לכתוב אחת כזאת, למשל, כשהכותב רוצה להוריש את רכושו ליורשים שאינם היורשים לפי חוק הירושה, או במקרה שהיורשים הפוטנציאליים הם קטינים.

 

מה עושים במקרה של הורשה לפי חוק או כשיש צוואה?

על מנת לקיים את ההורשה על פי דין יש הליך מיוחד של קבלת צו ירושה, או הליך של צו קיום צוואה שמתקבל מהרשם לענייני ירושה. חשוב להדגיש שיש כל מיני סוגים של מצבים בהם נדרש להציג צו ירושה או קיום צוואה כזה, למשל במקרה של זכויות בנכסי מקרקעין, אז יש לרשום בפנקס רישום המקרקעין את פרטי היורשים וחלקם בעיזבון, ולשם כך נדרש הצו.

 

מה עושה עורך דין לענייני צוואות וירושות?

מלבד צוואות וירושות – המדריך השלם, עורך דין לענייני צוואות וירושות אביטל חורף בירושלים, מספק שירותים שונים בתחום, החל מעריכת צוואות, וצוואות הדדיות. דרך טיפול וסיוע בקבלת צווי ירושה וגם צווי קיום צוואה, ועד עריכת הסכמים שונים. מדובר בעיקר בעריכת הסכמי חלוקה של עיזבון. עורך דין לענייני צוואות וירושות ידע גם לעזור ברישום מקרקעין בטאבו, וזאת בשלב שאחרי הוצאת צו הירושה או קיום הצוואה.

 

איך כותבים צוואה?

הצוואה הנפוצה ביותר היא צוואה בעדים, שנדרש שתהיה בכתב, גם כתב מודפס זה בסדר. היא כוללת תאריך, והחתימה היא בידי הכותב. הדרישה בחוק היא שהמצווה יצהיר שזו אכן צוואתו וגם החתימה תהיה בפני שני העדים, מלבד זאת ישנה גם צוואה בכתב יד, אך אז, יהיה קשה יותר להוכיח שערך אותה בכתב ידו וכשכתב אותה מרצון. מלבד זאת יש גם צוואה בפני רשות, כלומר בית משפט, נוטריון או בית דין דתי, ואפילו צוואה בעל פה, בנסיבות מסוימות ומוגדרות.

לסיכום, אמנם אין מדובר בנושא שמח כל כך, אך בכל זאת, כדאי להכין את עצמכם, וגם את הוריכם לעתיד, ולכתוב צוואה מפורטת ככל הניתן. זכרו, רכוש וכסף תמיד יהיו נושא רגיש, גם בין משפחות מאוד קרובות, ולכן מומלץ לכם להיעזר בבעלי מקצוע שיסייעו לכם להגביר את הוודאות ככל הניתן, למען עתידכם.

משפט