חיפוש

עורך דין מקרקעין – שכר טרחה

כחלק מכל הליך משפטי באשר הוא, סוגיית שכר הטרחה היא קריטית ולעתים קובעת במידה רבה את כדאיותו של ההליך. כמו כן, כאשר מתבוננים בשכר הטרחה דווקא בהיבט מקרקעין, ניתן לראות כי לרוב ישנה הסכמה מסוימת עם כי ארכאית למדי, אודות הסכומים אשר נהוג לשלם אודות שירותי ליוויו של עורך דין מקרקעין כחלק מההליך.

לעומת זאת מנגד, תופעה מסוכנת אשר נובעת מריבוים של עורכי דין עלולה במידה רבה לפגוע בלקוחות דווקא בעקבות שכר טרחה נמוך במיוחד אשר אותם עורכי דין גובים.

לפיכך, במאמר הקרוב נסקור ונמנה את תפקידיו של עורך דין מקרקעין, כמו גם עלויות שירותיו השונים בהתאם לנסיבות.

 

מה תפקידו של עורך דין בנושאי מקרקעין?

עורך דין מקרקעין הוא גורם מקצועי משפטי אשר תפקידו לוודא בראש ובראשונה שכלל הליך המקרקעין, כלומר ההליך שבמסגרתו מועבר קניין בדוגמת נדל'ן מצד אחד לאחר, עובר כהלכה כאשר שלל הגורמים המעורבים זוכים להתייחסות הנדרשת להם, כתוצאה מהתניות הרגולטור או מכורח המציאות.

כלומר, תפקידו של העורך דין הוא ללוות את ההליך ולוודא כי כלל הבדיקות והטפסים הרלוונטיים בכדי לאשרר את העסקה אשר מתגבשת, יתקיימו כהלכה ובלי דופי אשר עלול להותיר את אחד מן הצדדים פגוע וכלוקה בחסר לעומת אשר ציפה לו מלכתחילה.

 

תפקידי עורך הדין כתלות בזהות מוסר הנכס

כמו כן, תפקידיו של עורך הדין משתנים במידה רבה כנגזרת של הגורם אשר מוסר את הנכס, כאשר אילו מדובר בקבלן העיסוק שונה במידה רבה מאשר כאשר מדובר באדם פרטי.

למשל, כאשר עורך דין מקרקעין מייצג לקוח אשר רוכש נדל"ן מידי קבלן עליו לוודא כי:

  1. לקבלן יש חוזה מכר תקין
  2. לקבל יש זכויות קנייניות
  3. האם קיימים תכנונים עתידיים בפרויקט או בסביבה הקרובה לו

 

לעומת זאת, כאשר עורך דין מקרקעין מייצג לקוח אשר רוכש נדל"ן מידי גוף פרטי עליו לוודא כי:

  1. הנכס אשר עתיד להיקנות רשום על שמו של המוכר בטאבו.
  2. לנכס לא קיים צו הריסה או התניות אשר אילולי הן לא ניתן לדור בו.
  3. האופן בו התשלומים עוברים עולה בקנה אחד עם אשר סוכם מלכתחילה.

 

תפקיד עורך הדין אל מול המחוקק

בנוסף לכך, בכל רכישת נדל"ן באשר היא, על עורך הדין לוודא כי כלל המיסים אשר כרוכים בביצוע עסקת נדל"ן שכזו ישולמו כהלכה לשלל הגורמים הרגולטוריים המעורבים, אשר הינם כדלקמן:

  1. מס שבח
  2. מס מכירה
  3. ארנונה
  4. היטל השבחה (במידת הצורך)

 

שכר הטרחה

עתה משמנינו את כלל השימושים השונים לעורך דין מקרקעין והאופן בו הוא פועל עבור לקוחותיו, יש להתייחס לעלות אשר נלווית לשירות זה – שכר הטרחה.

שכר הטרחה משתנה במידה רבה בהתאם לאופי העסקה כמו גם לאופיו של הרוכש, אשר משפיע על אופי או נפח העבודה של עורך הדין עצמו. כלומר, לעסקת רכישה אשר נוגעת למספר רב של מבנים או דירות יש אופי שונה מאשר קנייתו של נכס בודד, עובדה אשר מתגלמת גם בשכר הטרחה אשר נלווה לה.

כמו כן, כאשר מדובר בשכר טרחה אשר משולם מטעמים פרטיים, הסכומים אשר משולמים לידי עורך הדין למקרקעין לרוב נעים סביב 0.5% לכדי 1.5% משוויה של עסקת המקרקעין כולה. כאשר מנגד, אילו מדובר בעסקת מקרקעין אשר לבשה אופי עסקי יותר, אזי שמדובר בשכר טרחה גבוה יותר משמעותית, אשר נע בין 1% משווי העסקה, עד כדי 2.5% ממנה.

 

זהות עורך הדין בהקשר לשכר הטרחה והטעות הנפוצה שבו

טעות נפוצה אשר עלולה להוציא רבים ככאלו אשר שכרם יצא בהפסדם, היא סוגיית זהותו של עורך הדין למקרקעין אשר נעשה בו שימוש.

זאת מכיוון שלאור ריבויים הרב של עורכי דין במדינת ישראל (המדינה בעלת מספר עורכי הדין לנפש הגבוה בתבל), רבים עורכי הדין אשר מכתתים את רגליהם לעבר ענפים אשר אינם בקיאים בהם דיו, כשהסיבה להיעזרות בשירותיהם היא הורדת שכר הטרחה מצידם בכדי להפוך את עצמם לאטרקטיביים יותר בעיני הלקוחות.

לכן, חשוב לציין כי ענף המקרקעין בישראל הוא הענף אשר נלוות לו הכי הרבה תלונות ותביעות על רקע רשלנות מקצועית מצד עורכי דין, בשל הדקויות הרבות שהוא מצדיק, כמו גם ביצוע בדיקות מוקדמות ורלוונטיות, אשר נוגעות לתשלום מיסים שונים או לבדיקות שכאשר אינן נעשות – עלולות לעלות במאות אלפי שקלים כתוצאה מהשלכותיהן.

כלומר, אילו עורך דין למקרקעין לא השכיל לבצע בדיקה האם קיים לנכס צו הריסה, עלול אדם לרכוש מבנה אשר למעשה לא ישמש אותו או ששוויו נמוך להפליא מאשר הוא שילם בעבורו.

לכן, אילו הנכם נמצאים בפתחה של עסקת מקרקעין, מומלץ במידה רבה להיעזר בשירותיו המקצועיים של עורך דין מתחום זה, כאשר אף על פי ששכר הטרחה עלול להיות גבוה יותר, במידה רבה זו יכולה להיות האופציה הזולה עבורכם ועבור רכישתכם העתידית.

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא