חיפוש

5 סיבות לפיתוח מחלות עקב עבודה

אתם נחשפים לאבק במסגרת העבודה? מקלידים הרבה או שואפים חומרים מסוכנים? כל אלו יכולים לגרום לכם למחלת מקצוע כחלק מהתנאים שלכם בעבודה.

כדי שמחלתכם תוגדר כמחלת מקצוע היא צריכה להופיע ברשימת התקנות והמחלות המוגדרות בביטוח לאומי והוכחתם כי חליתם בה בזמן העבודה ולא לפניה.

במצב כזה, יכול להיות שאתם זכאים לקבל פיצוי או קצבה.

 

קצת על מחלות מקצוע לעומת תאונת עבודה

מחלות מקצוע תקפות גם לעובדים שכירים וגם לעצמאים ובתנאי שנגרמו כתוצאה מהעבודה, כאשר ישנה רשימה ספציפית בביטוח לאומי של מחלות מקצוע על פי החוק וכדי לקבל פיצוי, המחלה צריכה להופיע באותה רשימה. בניגוד לתאונת עבודה, שמתרחשת בזמן ספציפי שאותו ניתן לקבוע, לא כך המצב כשמדברים על מחלות מקצוע שבהן במשך תקופה ארוכה היו תנאים לא נאותים שגרמו למחלה להתפרץ, למשל: חשיפה ממושכת לרעש שפגעה בשמיעה או הרמת חפצים כבדים כחלק משגרת העבודה שהביאה לפגיעת גב.

 

מדוע יכולות להתפתח מחלות עקב עבודה

מרביתנו אנשים עובדים בחלק די גדול של היום, בין 6 ועד 12 שעות עבודה. אם אנחנו עובדים בתנאים לא נאותים או שבמסגרת העבודה שלנו אנחנו יכולים להיחשף לכל מיני גורמי מחלות כמו רעש או חומרים מסוכנים אז הגיוני שאחרי הרבה שנים בהן אנחנו באותם התנאים, ישנה סבירות גבוהה שנחלה במחלת מקצוע. אדם שבמסגרת עבודתו שואף אדים של חומרים מסוכנים, בעל סבירות גבוהה יותר לחלות במחלת ריאות מאשר אדם שעובד במשרד. לעומת זאת, אדם שעובד במשרד ומרבית היום נמצא מול המחשב, בעל סבירות גבוהה יותר לחלות בדלקת פרקים בכף היד מאשר אדם שעובד בשטח.

 

מהן הזכויות בעקבות מחלות מקצוע

אם פיתחתם מחלת מקצוע מגיעות לכם זכויות מביטוח לאומי. כדי לבדוק זאת, עליכם להיבדק ראשונה אצל רופא תעסוקתי דרך קופת החולים ובמידה ואכן יש חשד, המעסיק חייב לשלוח אתכם לטיפול אצל אותו הרופא תוך דיווח לביטוח לאומי כדי לקבל את הפיצויים. במידה ואכן מדובר במחלת מקצוע, הטיפול יהיה בחינם, כולל שיקום והתאוששות וזאת לאחר מילוי טופס 250 חתום על ידי המעביד. לאחר מכן, מילוי טופס 211-"תביעה לקבלת דמי פגיעה והודעה על פגיעת עבודה", כאשר יש לצרף מסמכים רלוונטים. כשלב סופי, תצטרכו להעיד בפני ועדה רפואית בעזרת תיק רפואי עם מסמכים תומכים כדי לקבל דמי פגיעה שמפצים אתכם על אובדן השכר בתקופה שלא עבדתם, עד לזמן מקסימלי של 13 שבועות. לאחר מכן, תהיו זכאים לגמלת נכות במידה ואינכם כשירים לעבודה. הגמלה מורכבת משיעור הנכות+השכר שלכם לפני המחלה, כאשר שיעור נכות של יותר מ20% תקנה לכם קצבה חודשית לכל החיים.

אנו ממליצים לכם להיעזר בשירות של ייעוץ ממומחים כדי לממש את הזכויות שלכם, בין אם זאת חברה שמתמחה או עורך דין.

 

מאזניים

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא