חיפוש

מה הוא מס רכישה ומי משלם אותו?

הגעתם לרגע אליו חיכיתם. חסכתם מספיק כסף כדי לקנות את הדירה שלכם באמצעות משכנתא, וכל מה שנותר כעת הוא להתקשר לבנק ולקבוע פגישה. לפני שאתם הולכים לשבור את קופות החסכון שלכם, מוטב שתתעמקו רגע במס רכישה. מס רכישה הוא מס המוטל על האזרחים בעת רכישת הדירה, בתנאים שונים. במאמר הבא נסביר מהו בדיוק מס רכישה, מי צריך לשלם אותו ובאיזה מקרים.

 

מה כל כך מיוחד ברכישת דירה?

ישנן שתי סיבות עיקריות לרכישת דירה. הסיבה הראשונה היא מגורים, כאשר כל אדם, בין אם הוא יחיד, בזוגיות או עם משפחה, זקוק למקום לגור בו. הסיבה השנייה היא להשקעות, שכן תחום הנדל"ן הפך לאחד מתחומי ההשקעה המניבים ביותר למשקיעים השונים. בין אם אתם רוכשים דירה לצורך זה או אחר, חשוב להבין את המשמעויות ברכישה.

רכישת דירה היא לא עוד רכישה שמבצעים. לא מדובר בפרי מהירקנייה או במוצר סלולרי מחנות מוצרי חשמל. דירה היא נכס בעל עלות גבוהה, הנתון לרגולציות שונות מטעם המדינה. מכיוון שרכישת דירה היא אירוע משמעותי בחייב של אדם, הכולל סכומי כסף גבוהים וגם הלוואות לרוב, ישנם היבטים משפטיים ברכישה, עליהם ניתן להתייעץ עם אושר אלקיים – עורך דין נדל"ן.

 

מה הוא מס רכישה?

אחד ההיבטים המשפטיים נוגע לתחום המיסוי. המדינה חוקקה צורות שונות של מיסוי על עסקאות מקרקעין כדי לשלוט בשוק הנדל"ן בצורה שתואמת את המדיניות שלה. מיסוי מוכר בעת רכישת הדירות הוא מס רכישה. מס זה משולם על ידי רוכש הדירה בתנאים מסוימים שמציבה המדינה.

מס רכישה עובד בצורה הדרגתית. הרעיון הוא לא למסות את רכישת הדירות כדי להרחיק את כלל הציבור מרכישת דירות, אלא למסות באופן הדרגתי כדי להרחיק משוק הדיור אנשים שלא זקוקים לדירות מגורים נוספות, ומעוניינים בעיקר בביצוע השקעה בשוק הנדל"ן.

 

עד איזה סכום לא צריך לשלם מס רכישה?

כפי שכבר ציינו, מס רכישה הוא מס הדרגתי. על כל מדרגה מסוימת, המתייחסת למחיר הדירה, יש לשלם מס מערך הדירה. דירות הנמכרות בסכום של עד 1,805,545 שקלים אלו דירות שהרוכש לא יצטרך לשלם עליהן מס כלל.

 

דירה שנייה ומעלה

אחת המטרות של מיסוי הרכישה הוא להרתיע אנשים המעוניינים לבצע רכישה לצורך השקעה בתחום הנדל"ן. לכן, כל אדם שרוכש דירה שנייה ומעלה, בכל סכום, יצטרך לשלם מס רכישה לפי מה שנקבע בחוק. מס הרכישה על דירות אלו הוא 8% או 10%, בהתאם לשווי הדירה.

 

מס בעת רכישת דירה מקבלן

במקרים רבים הדירה נמכרת על ידי קבלן ישירות לקונה. במקרים כאלו גם יש לשלם מס רכישה, לפי ההגבלות השונות של החוק כמובן. מס הרכישה יחושב במקרים כאלו לפי המחיר המלא של הדירה, כולל המע"מ שהרוכש משלם עליה.

מס רכישה

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא