חיפוש

דיני עבודה – X זכויות שכל שכיר חייב להכיר

דיני עבודה הם תחום במשפטים שעוסק בכל הפן המשפטי של ענייני עבודה והעסקה, לרבות חוזי העסקה, פיטורים ועוד. לאנשים המועסקים כשכירים יש לא מעט זכויות משפטיות שמגנות עליהם במקום העבודה, וחשוב להכיר אותם. במאמר הבא נציג את הזכויות הבולטות שכל שכיר צריך להכיר.

 

ככה ייכתב בתלוש

בשונה מעצמאים שמקבלים את רווחיהם מהרווח אותו הם מפיקים מהעסק שהם מנהלים, שכיר מקבלים משכורת חודשית קבועה על בסיס שנקבע מראש (שכר שעתי, יומי, גלובלי וכיוצא בזה). החוק הישראלי מבהיר באופן מסודר מתי יש לשלם את המשכורת ואיך צריך להיראות תלוש המשכורת שמקבל העובד.

תלוש המשכורת צריך לכלול מידע חיוני לעובד כגון ותק שנצבר, ימי חופשה או מחלה שנוצלו בחודש האחרון, פירוט רכיבי השכר השונים וכו'. על העובד לקבל את התלוש לא יאוחר מהיום התשיעי לתשלום השכר עצמו. מועד תשלום השכר צריך להתבצע בתום החודש עליו ניתן השכר, או בזמן אחר במידה ונחתם הסכם ספציפי שונה בין המעסיק לשכיר.

הגשה שאינה כחוק של תלוש המשכורת (בזמן הנקוב ולפי התנאים שנקבעו) יכולה לסכן את המעסיק בנקיטת הליכים פליליים כנגדו, שעונשם קנס כספי. על אף שמדובר בזכות אוטומטית, חשוב לוודא שהיא אכן מתקיימת, ובמידה ולא – להתייעץ עם עורך דין לענייני עבודה כמו למשל עו"ד כפיר דיין דובב.

 

האם השכר שלכם הולם את עבודתכם?

חשוב לדעת כי ישנן מגבלות על יום העבודה ועל שבוע העבודה, ועל כן שעות עבודה נוספות שנעשות מעבר למסגרת הסטנדרטית מזכות את השכיר בתוספת שכר של 25% או 50% משכרו, בהתאם לתנאים מסוימים. בנוסף, שעות עבודה נוספות שהתבצעו בימי שבת וחג מזכות בתוספת שכר גדולה עוד יותר, של 75% או 100% תוספת לשכר המקורי. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי לא לכל העובדים זכאים לכך, וישנן מקצועות מסוימים, כמו למשל שוטרים, בהם זכות זאת אינה רלוונטית.

 

יוצאים לחופשה

שכירים זכאים לצאת לחופשה שנתית בתשלום, אשר סך ימיה מחושבים על בסיס אורך שבוע הסטנדרטי במקום העבודה, הוותק שצבר העובד ותנאים נוספים. חשוב לדעת כי המעסיק לא יכול למנוע מהשכיר לצאת לחופשה שנתית. ימי מילואים או שביתה אינם נחשבים לימים שנספרים כחלק מהחופשה השנתית. בנוסף, קיימים ימי מחלה שהם עניין משפטי ותעסוקתי מופרד מימי החופשה. חשוב לכל שכיר להכיר את האופן בו מחושבים ימי חופשה ולדעת לכמה ימים הוא זכאי מתוקף עבודתו.

 

מה עם פיטורים?

פיטורים הם עניין כלכלי ורגשי לא קל, ועובדים רבים חוששים מצעד זה. לכן חשוב לדעת שהחוק מגן על המפוטרים וקובע הליך ברור לפיו יש לנהל אותם. בין היתר, לפני פיטורים חלה חובת קיום שימוע לפני פיטורים, בו מסביר המעסיק את עילת ההפרשה וניתנת הזדמנות לשכיר לטעון כנגד. בנוסף, שכירים שפוטרו זכאים למענק פיצויים על בסיס הוותק שצברו במקום העבודה.

חוקי עבודה

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא