חיפוש

הסכם ממון בין בני זוג נשואים

התחתנתם לפני כמה שנים וכעת החלטתם שאתם מעוניינים לחתום ביחד על הסכם ממון ,תופתעו אולי לדעת שאתם לא לבד.
זוגות רבים מחליטים לפני נישואיהם כי הם אינם מעוניינים לחתום על הסכם ממון.
לרוב, כשזוג מגיע להחלטה שאומרת בעצם ששני הצדדים מעוניינים לבנות חיים משותפים יחד, זו החלטה מרגשת ומשמחת.
לרוב הזוגות יש את הדוד, החברה ולפעמים אחד ההורים שמעלה את ההצעה של הסכם ממון ומסביר במה מדובר.

 

אין לי מישהו כזה בסביבה, אפשר הסבר? מה זה אומר הסכם ממון?

הסכם ממון הוא מסמך שבו בני הזוג מציינים את כל הנכסים שיש לכל אחד מהם בנפרד. במצבים בהם אחד או יותר מבני הזוג שקוע בחובות, הוא צריך לציין זאת גם כן.
מטרת המסמך היא לציין מהן זכויות הקניין של כל אחד מבני הזוג בעת הנישואים. זהו מסמך שלרוב חותמים עליו לפני הנישואים, אך יש זוגות שחותמים עליו מיד לאחר נישואיהם, ויש אפילו שחותמים שנים רבות לאחר מכן.
המסמך כולל את כל הפן הכלכלי שקשור לזוג בנושאים שונים, למשל, חסכונות של כל אחד, חינוך של הילדים, מזונות וכדומה. כל דבר שיש לו קשר לחיי הזוגיות של השניים שיכול להביא בשלב מסוים למחלוקת ביניהם, נכנס להסכם הממון. ההסכם גם קובע את האופן שבו הרכוש של בני הזוג יחולק במידה ואלו יחליטו להיפרד בהמשך. כך שזוג שחותם על הסכם ממון, יכול להקל על עצמו בהמשך, במידה והם אכן ייפרדו, כי תהיה להם וודאות משפטית, כזו שתאפשר להם להמשיך בזוגיות שלהם בהנאה ואהבה מבלי לחשוש לגבי אינטרסים כלכליים שעלולים לצוץ בהמשך.

 

שמעתי על זוג חברים שהחליט שלא לחתום על הסכם ממון

אכן, מדובר בתופעה מוכרת, זוגות רבים מעדיפים להניח את המחשבה על הסכם ממון בצד. מכיוון שלעיתים רואים במסמך הזה כ"מדכא זוגיות", ככזה שעלול לגרום לריבים וויכוחים שעשויים להביא לפירוק החבילה הזוגית בסופו של דבר. בזמן הישיבה המשותפת במהלכה מחלקים את הרכוש, עלולים להיווצר ויכוחים, שהזוג לא יכול לצאת מהם.

 

למה זה חשוב לחתום על הסכם זוגיות?

שאלה מצוינת. ניתן לענות עליה באמצעות סיפור.
י' מרמת גן, צעירה בת 32, נישאה לפני 5 שנים לבחיר ליבה וכיום הנישואים שלהם אינם יציבים והם שוקלים להיפרד. בשנה האחרונה, סבתה של י', שגרה בארצות הברית חלתה במחלה קשה. י' החליטה לעזוב הכל ולטוס אליה כדי לפגוש אותה.
במהלך שהותה של י' אצל סבתה, היא גילתה שזו בחרה להוריש לה את ביתה ואת כל רכושה.
י' לא חתמה על הסכם ממון עד אותו הרגע, היא הבינה שכעת, היא מעוניינת לעשות זאת, כדי לשמור לעצמה את הנכס במקרה של פרידה מבן הזוג שייתכן ויבקש לקבל חלק מהירושה של י'.
לכן, חשוב לחתום על הסכם ממון טרם הנישואים או בתחילתם.

 

משקל