חיפוש

מה ההבדל בין חדלות פרעון לפשיטת רגל

הליך פשיטת רגל היה הליך מקובל ונפוץ עד לפני כמה שנים, כאשר אדם הגיע למצב שבו אינו מסוגל לשלם את חובותיו כלפי הנושים שלו.

חוק חדש בשם: "חדלות פירעון ושיקום כלכלי" נכנס לתוקף בשנת 2019 ושינה את התמונה, עבור חייבים, שכעת יכולים להשתקם כלכלית בסיוע המדינה – בתנאי שנכנסו מלכתחילה לחובות בתום לב.

 

חדלות פירעון היא "השחור החדש"

פשיטת רגל היא למעשה הליך משפטי מיושן, אשר חדל מלהתקיים החל משנת 2019. הוא הפך לשלב אחד בהליך חדלות פירעון, כאשר הליך חדלות פירעון החדש כולל הרבה פחות מגבלות, הרבה פחות ביקורת מוסרית והרבה יותר סיוע לצורך שיקום כלכלי.

 

הליך פשיטת רגל בימים עברו

הכרזה על פשיטת רגל היתה אחת משתי האפשרויות אשר עמדו בפניו של החייב, לאחר קבלת צו כינוס נכסים. אם החייב לא הצליח להגיע לפשרה עם הנושים, הוא יכל לפנות לבית המשפט ולבקש צו פשיטת רגל.

לאחר מכן, היו מעבירים את נכסי החייב לנאמן, שתפקידו היה למכור את הנכסים ולחלק את התמורה לנושים, כדי להחזיר להם את החוב.

 

במקביל, היו מוטלות מגבלות שונות על החייב, ביניהן:

  • צו עיכוב יציאה מהארץ
  • שליחת כל הדואר של החייב לכונס הרשמי
  • צו תשלומים חודשיים שקבע את גובה התשלום החודשי לנושים
  • הגשת דוחות של המצב הכלכלי של החייב

ההליך היה מלווה בתחושות קשות, פגיעה חמורה במוניטין של החייב ולעיתים קרובות גם לא אפשר לחייב לעמוד בחזרה על שתי רגליים ולהשתקם.

 

חדלות פירעון לעומת פשיטת רגל

הליך חדלות פירעון מיועד להביא לשיקום כלכלי אופטימלי של החייב, לאפשר לנושים לקבל בחזרה כמה שיותר כסף, לאפשר לחייב היחיד להשתלב בחזרה בחיים הכלכליים.

את כל אלה מבצעים בכמה שלבים, הכוללים פניה ללשכת הוצל"פ, מינוי נאמן, תקופת ביניים, במהלכה מוטלות מגבלות שונות על החייב ומצבו הכלכלי נבדק על ידי הנאמן.

לאחר תהליכי הבדיקה והסקת מסקנות, מגיש הנאמן דוח מפורט על מצבו הכלכלי של החייב, אשר עליו מתבססת התכנית לשיקום כלכלי של החייב.

לאחר מכן, בית המשפט יחליט אם לתת לחייב הפטר מיידי, הפוטר אותו מתשלום חלק מהחובות, או צו, המטיל על החייב מגבלות שונות למשך 3 שנים, לאחריהן הוא יקבל הפטר – אם יעמוד בכל תנאי הצו.

 

לסיכום

חדלות פירעון הוא מונח של ההליך המשפטי אשר החליף את הליך פשיטת רגל.

כיום, פשיטת רגל מהווה חלק אחד בהליך חדלות פירעון, אשר תפקידו הוא לאפשר לחייב לחזור לחיים נורמליים ולעמוד על שתי רגליים בכוחות עצמו. בנוסף, מדובר על הליך מכבד יותר, אשר מתבצע מתוך הבנה כי רוב החייבים הגיעו למצב זה בתום לב והם זקוקים לעזרה כדי לשוב לחיים תקינים.

בכל מקרה, מדובר על הליך משפטי. למידע נוסף, לחצו: http://mkadv.co.il

מה ההבדל בין חדלות פרעון לפשיטת רגל

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא