חיפוש

רוכשים נכס בבעלות קק"ל – 4 דברים שאתם חייבים לדעת

רכישת נכס – בית או קרקע שבבעלות קק"ל (קרן קיימת לישראל) הוא תהליך שונה מאוד מרכישת נכס בבעלות אדם פרטי או תאגיד, בשביל לעשות זאת יש כמה דברים שכדאי שתדעו –

מהי קק"ל? מה ההבדל בין החוזים? איך ניתן לרכוש נכס כזה ועוד…

 

מהי קק"ל?

קרן קיימת לישראל הינה חברה בעלת מטרות ציבוריות בלבד בהתאם לרשימה סגורה שנקבעה מראש. החברה נוסדה ב 1901 בקונגרס של ההסתדרות הציונית ואז מטרתה הייתה לקנות כמה שיותר שטחים בארץ ישראל על ידי כספים שנתרמו לה. קק"ל היא הבעלים של כ 13% מהקרקע בישראל ולכן אנשים המחפשים נכסים עלולים להתקל בסוגיית רכישת נכס בבעלות קק"ל.

 

חוזה רכישה

ברוב המקרים ברכישת דירה או אדמה הרוכש יידרש לחתום על חוזה חכירה שמקנה לו זכויות חכירה על הנכס לפרק זמן ארוך הקבוע החוזה, חתימה על חוזה החכירה מטילה מספר חובות לרוכש המגבילות את הזכויות שלו על הנכס כך שבעלות הקרקע נשארת בידי מדינת ישראל, קק"ל או רשות הפיתוח.

 

איך רוכשים נכס בבעלותה של קק"ל?

על מנת לרכוש נכס בבעלותה של קק"ל יש לעבור תהליך של רכישה בחכירה – משמע הנכס יהיה של הרוכש רק לפרק זמן מסוים, קצוב הקבוע בחוק. ה"רוכש" ייקרא חוכר והוא יהיה זכאי להטבות שונות הגלומות העברת הבעלות כמו רישום הבעלות על שמו או שלא יידרש לפנות לרשות עבור היתר בנייה, שינוי ייעוד וניצול של השטח ועוד.

 

היסטוריה קצרה על קק"ל

אחת מהתקנות בתקנון של קק"ל עוד מראשיתה ב1901 היא שמטרה לרכוש אדמות ומכיוון שאדמות אלו שייכות לכל העם היהודי אין למכור את הקרקע אלא רק להשכיר אותה. במשך שנים רבות קק"ל עשתה זאת בעצמה – רכשה קרקעות וחכרה אותם ליישובים, קיבוצים, מושבים וערים. עד 1961 קק"ל עשתה זאת בעצמה אך מאז היא מנהלת את פעולות הרכישה וההחכרה באמצעות מינהל מקרקעי ישראל מה שקושר אותה באופן ישיר לממשלה.

 

מה קורה היום?

ב1961 המדינה התחייבה לשמור על ערכי קק"ל ולשמור את כל הקרקע ברשות המדינה ולא להפריטה, במשך שנים התקיים שיח מזלזל על ניהול בזבזני ותהליכים לקוים בחסר בקק"ל ולפני כמה שנים ב2015 נעשתה הפרטה שמדאיגה את כולם יותר מכל התנהלות אחרת. ב2015 נמכרו כל מכירת הקרקע ונכסי הנדל"ן של הקרן, החלטה זו נעשתה בשקט בתוך האסיפה הכללית של קק"ל ללא דיון ציבורי וכו'.

 

לסיכום

כיום המצב מול קק"ל לא נוח במיוחד, דרך הסכם חתום עם המדינה היא מפריטה לאט לאט את כל נכסיה. המשמעות היא שכל מוסד כמו בתי חינוך, בתי אבות או משרדים שונים המחכירים את המבנה שלהם מקק"ל יאלצו לעמוד במכרז מול קונים מעוניינים אחרים וכנראה שהסיכויים של בתי חינוך ואבות לא גבוהים במיוחד.

מטבעות ובית

 

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא