חיפוש

מה ההבדל בין מס רכישה לדירה ראשונה או שנייה

במדינת ישראל מקובל לחשוב שעל כל זוג צעיר לרכוש דירה ולהיות הבעלים של דירת מגורים. במקומות אחרים בעולם ובעיקר בארצות הברית קיימת נורמה אחרת לחלוטין וזוגות רבים חיים את כל חייהם בדירה שכורה.

עם ישראל כעם שחווה טראומות היסטוריות של גירוש מחזיק ברעיון הבעלות על נכס למגורים כבסיס הישרדותי לחיים.

אנשים רבים בעלי ממון בוחרים לרכוש דירה שנייה ולעיתים גם דירה שלישית לצורך השקעה, מכיוון שענף הנדל"ן המקומי מייצר רווחים שנתיים נאים.

על פי רוב שוכרי הדירות הם חברה צעירים ולא נשואים, שמבקשים לגור באזור המרכז היקר ועושים זאת לבד או עם שותפים לתקופות שהולכות ומתארכות.

מדינת ישראל שמודעת למציאות ולהפקעת מחירי השכירות יצרה מנוף לעידוד רכישת דירה ראשונה למגורים באמצעות הטבות במס רכישה.

 

מס רכישה על דירה ראשונה

במטרה להפוך את רכישת הדירה לקלה יותר (למרות שזה לא באמת מסייע), החליטה המדינה כי עד סכום רכישה בסך 1 מיליון שמונה מאות וחמש אלף חמש מאות ארבעים וחמישה שקלים יהיה פטור מלא ממס רכישה. לאחר מכן שיעורי מס רכישה לדירה ראשונה יישארו יחסית מתונים והם כדלקמן – מעל גובה הפטור ועד סכום 2 מיליון מאה ארבעים ואחד אלף שש מאות וחמישה שקלים יחול מס של 3 וחצי אחוזים על ההפרש. מסכום של 2 מיליון מאה ארבעים ואחד אלף שש מאות וחמישה שקלים ועד סכום של 5 מיליון חמש מאות שבעים וחמש אלף ושבעים שקלים יחול מס של 5 אחוזים על ההפרש בלבד. המדרגות הבאות כבר מדברות על סכומי רכישה מאוד גבוהים שהם חלקם של אחוזים קטנים מאוד מכלל האוכלוסייה.

 

מס רכישה על דירה שנייה

מס הרכישה על דירה שנייה ומעלה גבוה יותר מתוך הבנה שמי שיכול לרכוש דירות להשקעה הנו בעל אמצעים ובמצב כזה המדינה מבקשת ממנו לשלם מס גדול יותר. להלן מדרגות המס שחלות על רכישת דירה שנייה במספרים מכיוון שהסכומים מאמירים –

  • עד סכום של 1,294,770 שקלים יחול מס של 5 אחוזים.
  • מסכום של 1,294,770 שקלים ועד סכום של 3,884,295 יחול מס של 6 אחוזים.
  • מסכום של 3,884,295 ועד סכום של 5,348,565 שקלים יחול מס של 7 אחוזים.
  • מסכום של 5,348,565 ועד סכום של 17,828,555 שקלים יחול מס של 8 אחוזים.
  • סכום מעל 17,828,555 יחול מס של 10 אחוזים.

כדי לבקש בקשות חריגות בנושא שיעורי מס הרכישה על דירה שנייה רצוי להתייעץ עם שניר חזוט עורך דין נדל"ן

 

משמעויות

המחוקק קבע הבדלים בשיעורי מס הרכישה בין דירה ראשונה למגורים ובין דירה שנייה להשקעה. מדובר בהבדלים משמעותיים למדי שעשויים להקשות מעט על מי שמעונין לרכוש דירה שנייה להשקעה ואיננו אדם

עשיר במיוחד והכסף הפנוי שיש לו מוגבל. לאור העובדה שמחירי הדירות בישראל רק הולכים ועולים ניתן להעריך ששיעורי מס הרכישה עשויים גם בתקופה הקרובה לעבור עדכונים ושינויים, כאלה ואחרים במטרה להתמודד עם מחירי הענף.

לחיצת יד

 

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא