חיפוש

מה נחשב לתאונת עבודה ומה גובה הפיצוי?

תאונת עבודה היא תאונה שמתרחשת בזמן העבודה או בדרך ממנה ואליה. לרוב היא גוררת פיצוי על ידי המעסיק או חברת הביטוח של המעסיק. אבל מה נחשב לתאונת עבודה? מה הדין לגבי תאונת דרכים בדרך לעבודה? אלו הן שאלות משפטיות מורכבות, שיכולה להיות להן משמעות עמוקה לגבינו. כדי להבין יותר את דיני תאונות העבודה – קראו את המאמר הבא

 

מהי תאונת עבודה?

תאונת עבודה היא תאונה שנגרמה במהלך העבודה, או עם קשר סיבתי ישיר לעבודה. כלומר, על פי החוק גם הדרך אל העבודה היא בעלת קשר סיבתי ישיר לעבודה, ולכן יכולה להיחשב במקרים מסוימים כתאונת עבודה. המעסיק מחויב לבטח את כל העובדים שלו כנגד תאונת עבודה, וגם הביטוח הלאומי מחויב במתן פיצוי במקרה של תאונות עבודה.

תאונת דרכים

 

תאונת דרכים בדרך לעבודה

על פי החוק תאונת דרכים בדרך לעבודה תיחשב לתאונת עבודה, אבל ישנם תנאים מגבילים להגדרה של תאונת הדרכים כתאונת עבודה. התנאי הראשון הוא שהדרך לעבודה חייבת להיות הדרך לעבודה בלבד. כלומר, אם עצרנו בדרך בסופר וסטינו מהדרך המקובלת, תאונת הדרכים לא תיחשב כתאונת עבודה.

בית המשפט יבחן את הדרך בה נסע הנהג והאם זאת אחת הדרכים בהן הוא נוסע באופן קבוע. אם יקבע שכך המקרה, תאונת הדרכים יכולה להיחשב כתאונת עבודה.

בנוסף, בית המשפט יבחן אם הנהג נהג לפי חוקי הדרך. אם יוכח שעבר על החוק, בחריגה מהמהירות המותרת או באי ציות לתמרור, גם אז לא תיחשב התאונה כתאונת עבודה.

 

איך נקבע הפיצוי לתאונת עבודה?

הפיצוי לתאונת עבודה נקבע לפי מספר פרמטרים. קודם כל יש להוכיח קשר סיבתי בין התאונה לעבודה. לאחר מכן ניתן להוכיח שהמעסיק התרשל בתפקידו לשמור על בריאותו של העובד. כאשר נקבעו שני הדברים האלה, בית המשפט רשאי לקבוע סכום לפיצוי לפי אומדנים שונים.

בביטוח הלאומי יש מחשבון קבוע לפיצוי לתאונות עבודה. באחוזי נכות של 10 עד 19, זכאי העובד למענק חד פעמי שהוא נגזרת של 75% מהשכר כפול 43% אחוזים נוספים. כאשר לעובד נקבעו 20-100 אחוזי נכות, הוא יהיה זכאי לקצבה חודשית שתחושב לפי אחוזי הנכות.

ביטוח לאומי

 

מי נותן פיצוי על תאונות עבודה?

האחראים לפיצוי על תאונות עבודה הם המעסיק והביטוח הלאומי. כאשר הביטוח הלאומי מקבל את תביעת תאונת העבודה, הוא נותן לנפגע שכר בגובה 75% מהמשכורת למשך שלושה חודשים בשלב ראשון. במהלך הזמן הזה, העובד יכול לתבוע תביעת נכות ולקבל קצבה קבועה, או לנצל את הזמן להחלמה. בנוסף, במקרים בהם המעסיק התרשל בתפקידו לשמור על העובד, האחרון יוכל לתבוע תביעת פיצויים מהמעסיק עצמו דרך בית המשפט.

 

מה חשוב לזכור בנוגע לתביעות על תאונות עבודה?

הדבר החשוב ביותר לזכור בנושא הוא לתעד כל דבר שאפשר. בית המשפט זקוק להוכחות גם על הפגיעה, ולכן יש לתעד את התיק הרפואי ואת הבדיקות שעברתם, כמו גם את נהלי העבודה במקום העבודה שלכם והאם נשמרו במקום תצלומים, ומסמכים שונים יכולים לתמוך בתביעה שלכם.

 

סיכום

כמו בכל תאונה, גורמים רבים שאמורים לתת פיצוי כספי על התאונה, ינסו להפחית בנזק או בסיבות להתרחשות התאונה. לכן חשוב מאוד שתדעו את הזכויות שלכם ותיעזרו באנשי מקצוע כדי לקבל את המגיע לכם מהמעסיק ומהביטוח הלאומי.

מחשבון לפיצויים