חיפוש

מה כרוך בהגשת תביעה קטנה?

הגשת תביעה קטנה בישראל יכולה להיות דרך חסכונית ויעילה עבור אנשים פרטיים או עסקים לבקש פיצוי על נזקים או הפסדים כספיים שנגרמו להם. תביעות קטנות מטופלות בדרך כלל בבית משפט השלום ומיועדות למחלוקות בהן הסכום השנוי במחלוקת קטן יחסית, בדרך כלל פחות מ-34,600 ₪.

תהליך הגשת תביעה קטנה יכול להיות פחות רשמי מהליכה למשפט וניתן להסתיים במהירות יחסית. זוהי בחירה פופולרית עבור מי שרוצה להימנע מהזמן וההוצאות של משפט מלא וכאלה שאינם מעוניינים לעסוק בהליך משפטי ארוך.

 

זכאות להגשת תביעה קטנה

תביעות קטנות הגשת תביעה – כדי להגיש תביעה קטנה, על האדם או העסק לעמוד בקריטריונים מסוימים לזכאות. זה כולל קיום עילת תביעה תקפה, כמו סכסוך חוזה או תביעת פיצויים, והסכסוך חייב להיות בין שני גורמים פרטיים. כמו כן, הסכום שבמחלוקת חייב להיות בגבולות שנקבעו על ידי בית משפט השלום, שהם בדרך כלל 34,600 ₪ או פחות.

עם זאת, חשוב לציין שלבית המשפט יש שיקול דעת להגדיל או להקטין את הגבול בנסיבות מסוימות. כמו כן, במידה והסכסוך מעורב בגורם ציבורי, יש להגיש את התביעה לבית המשפט המחוזי, או במקרה של תביעה נגד המדינה, לבית המשפט לעניינים מנהליים.

זכאות

 הכנת התביעה

לפני הגשת תביעה קטנה, חשוב לאסוף את כל התיעוד והראיות הרלוונטיים לתמיכה בתביעה. זה עשוי לכלול חוזים, חשבוניות, קבלות וכל מסמך רלוונטי אחר התומך בתביעה. כמו כן, חשוב לציין בצורה ברורה את הנזקים או ההפסדים הכספיים שנגרמו ואת הסכום הנטען.

התביעה צריכה לכלול גם הסבר מפורט על האירועים שהובילו למחלוקת וליסוד התביעה, כגון הפרת חוזה. בנוסף, על התובע להיות מוכן להציג ראיות, לרבות הצהרות עדים וחוות דעת מומחים, לתמיכה בטענתו.

 

הגשת תביעה

לאחר עריכת התביעה יש להגיש אותה לבית משפט השלום. זה יכול להיעשות בדרך כלל באופן אישי, בדואר או באינטרנט. לאחר מכן יוציא בית המשפט הזמנה לנתבע להתייצב בבית המשפט כדי להשיב לתביעה. לנתבע תהיה הזדמנות להגיש תביעה שכנגד או הגנה, בה יפרטו את גרסתו לאירועים ואת הסיבות שבגינן הם סבורים שיש לדחות את התביעה.

 

הדיון בתביעה קטנה

הדיון בתביעה קטנה יתקיים בדרך כלל בפני שופט, אשר ישמע ראיות ועדויות משני הצדדים. השופט ישקול את הראיות שהוצגו על ידי שני הצדדים ויקבל החלטה בתביעה, אשר עשויה לכלול פסיקת פיצויים לתובעים או חיוב הנתבע בתשלום סכום כסף.

הדיון הוא בדרך כלל לא פורמלי ופחות רשמי ממשפט, עם זאת, השופט עדיין יפעל לפי כללי הראיות, ושני הצדדים רשאים לזמן עדים ולהציג ראיות. כן יוקלט הדיון ופרוטוקול יוגש לצדדים לצורך ערעור. כמו כן, יחליט השופט בכל תביעה שכנגד או כתב הגנה שהוגש על ידי הנתבע.

 

לסיכום

לסיכום, הגשת תביעה קטנה בישראל יכולה להיות דרך חסכונית ויעילה לתבוע פיצויים בגין נזקים או הפסדים כספיים.

מעורב בהגשה

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא