חיפוש

מהם העונשים על תקיפת קטין

תקיפת קטין נמנית עם העבירות המכוערות והבזויות ביותר.

הקביעה הזאת באה לידי ביטוי בענישה המחמירה שעלול לספוג מי שנשפט והורשע בעבירה מסוג זה.

בכל מקרה של תקיפת קטין – עונש המאסר שהתוקף יספוג עשוי להגיע עד כדי תשע שנות מאסר בפועל.

במאמר שלפניכם נעסוק בהרחבה בנושא חשוב זה וביחס המחמיר של החוק לכל מי שמבצע תקיפת קטין או חסר ישע.

מה ההגדרה של קטין על פי החוק? למה תקיפת אדם שעדיין נחשב קטין היא כה בעייתית? מהי הענישה הקבועה בחוק בגין ביצוע עבירה מהסוג הזה? למה חשוב לשכור עו"ד פלילי

כבר בשלבים הראשונים של החקירה? מה תפקידו של עורך הדין הזה? כדאי לקרוא – התשובות בהמשך המאמר.

 

מיהו קטין על פי החוק בישראל

על פי החוק הישראל, קטין הוא אדם אשר טרם מלאו לו שמונה עשרה שנים. נקודת המוצא של החור הינה שילדים ונערים שטרם הגיעו לבגרות, עלולים להיות חלשים הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטלית. בעקבות כך, הם אינם יכולים להתגונן כיאות מפני פגיעה בהם ותקיפה שלהם. נקודה נוספת שיש לתת עליה את הדעת בהקשר הזה, היא שהקטין נמצא במצב של תלות בהורים ובסביבה הבוגרת שלו. גם מהסיבה הזאת, היכולת של הקטין להגיב איננה זהה לזאת של אדם מבוגר בנפשו ובגופו. כל הסיבות המצוינות בהעיף זה מביאות למסקנה אחת: עבור תקיפת קטין – עונש ראוי ומתאים הוא אך ורק עונש מאסר לתקופה ממושכת יחסית. הדבר נכון במיוחד, אם התוקף הוא בן משפחה או אדם שלקטין יש, או עלולה להיות בו תלות. מי שנחקר בחשד לתקיפת קטין, צריך לשכור מוקדם ככל שניתן עו"ד פלילי שיסייע לו להתגונן מפני ההשלכות המשמעותיות של תקיפה כזאת.

 

תקיפת קטין – עונשים הקבועים בחוק בישראל והדרך שבה הם נקבעים

המחוקק בישראל מכיר בחשיבות הענישה בכל מקרה של תקיפה. סעיף 368ב' מתייחס בדיוק לעניין זה. להלן הענישה הצפויה למי שהואשם בתקיפה של קטין:

  1. תקיפה וחבלה של ממש (368 ב' – א): בסעיף הזה נאמר שתקיפה שגרמה לחבלה של ממש לקטין, דינה מאסר של חמש שנים. אם התוקף הוא בן משפחה, כי אז עלול עונש המאסר להגיע לכדי שבע שנים.
  2. תקיפה וחבלה חמורה (368 ב' – ב): אם לקורבן נגרמה חבלה חמורה, יעמוד עונש המאסר המינימלי על שבע שנים. אם התוקף הוא בן משפחה, עונשי עלול להגיע לכדי תשע שנות מאסר.

על מנת להבין טוב יותר את כוונת המחוקק, נוסף לחוק סעיף המבהיר כי כשעושים שימוש במושג "חבלה", הכוונה היא הן לחבלה גופנית והן לחבלה נפשית. בנוסף, החוק מחייב כל אדם היודע על מקרה תקיפה כאמור, לדווח על כך לרשויות. מי שידע ולא דיווח, עלול להיות מואשם בעצמו באי מניעת עבירה. העונש הצפוי, במקרה הזה, הינו עד חצי שנה מאסר.

 

מה החשיבות של דיווח על תקיפת קטין ומניעת העבירה

אחת הבעיות המשמעותיות ביותר בנושא תקיפת קטינים, נובעת מהעובדה שבחלק משמעותי מהמקרים, התקיפה איננה גלויה לעין. ברבים מהמקרים היא מתבצעת תוך התעללות נפדית, או לחילופין במחשכים. כיוון שמטרת החוק הינה לסייע למותקפים, החוק מחיל גם על מי שיודע על קיומה של תקיפה לדווח. בגלל הסכנה המשמעותית לקטין, החוק מחיל עונשי מאסר על אי דיווח. זאת, במטרה לדרבן כל מי שהיה עד לעבירה כזאת לדווח לרשויות המתאימות. החוק מדגיש במיוחד את המעורבות של עובדים סוציאליים ואת החובה שלהם לסייע במקרים כאלה. יחד עם זאת, בגלל הענישה המחמירה, כדאי מאד למי שחשוד בביצוע שלה לשכור בהקדם עו"ד פלילי איכותי ומיומן. רק איש מקצוע יכול לחלץ את החשוב משקיעה בבוץ עמוק – משפט פלילי וענישה מחמירה.

 

תקיפת קטין – עונש כבד: למה חשוב לשכור עו"ד פלילי מעולה כבר בשלבי החקירה הראשונים

כאמור, תקיפת קטין היא מעשה בזוי וראוי לגנאי. כאשר מדובר בביצוע של תקיפת קטין – עונש מרתיע הוא הדבר העיקרי שיכול למנוע תוקפים פוטנציאליים. בנוסף, כבר הוזכרה לעיל העובדה שהחוק מחיל חובה על מי שהיה עד למקרים של תקיפת קטין לדווח. הדבר אכן נכון ורצוי. עם זאת, עדות של שכן שאיננו מכיר את כל נסיבות המקרה עלולה להטעות ולגרום להאשמת אדם על לא עוול בכפו. עו"ד פלילי איכותי ומיומן עשוי, אחרי שלמד את כל פרטי המקרה, לפעול לשחרור התוקף לכאורה ולסגירת התיק נגדו. לחילופין, אם אכן הוחלט להעמיד את הלקוח למשפט, עורך הדין ילווה אותו ויסייע לו להתמודד עם התביעה.

 

מה תרומתו של עורך דין פלילי להפחתת עונשו של נאשם בתיק תקיפת קטין?

עורך דין פלילי בכפר סבא אמור להגן על הנאשם מפני התביעה. למעשה, התפקיד של עורך הדין הוא מורכב הרבה יותר. כאשר אדם נחשד ומורשע בביצוע תקיפת קטין – עונש ראוי לחומרת העבירה ייגזר על ידי בית המשפט. לכל אורך התהליך, התביעה תתמקד בהוכחת אשמתו של החשוד. ככל שההוכחות לאשמה יתרבו, כך יגדלו הסיכויים שהחשוד יועמד לדין ולבסוף יורשע. עו"ד פלילי מגן על החשוד, ומבחינות רבות הוא מאזן את החתירה של התביעה הכללית להרשעה.

עורך הדין כאמור פועל ככל יכולתו בכמה מישורים:

  • להוכיח שהחשוד בתקיפה לא ביצע אותה כלל. זאת, כמובן, אם הדבר אפשרי ואם מתברר שלא היו דברים מעולם, או שמי שדיווח על התקיפה שגה.
  • שלילת ההוכחות לכאורה: אם החוקרים בפרשה מציגים הוכחות, על עורך הדין לנסות ולהפריך אותן. לחילופין, הוא יכול להציג גרסה נגדית לתקיפה. בסיכומו של עניין, מי שצריך להשתכנע שאכן היתה התקיפה הוא בית המשפט.

 

לסיכום

אם החשוד בתקיפת קטין הועמד לדין והורשע, יפעל עורך הדין למיתון גזר הדין ככל שניתן. כאמור, בנסיבות מסוימות עלול גזר הדין להגיע לכדי תשע שנות מאסר. עורך דין פלילי מיומן יכול לנסות ולמתן באמצעות נימוקים שונים את חומרת הענישה.

פטיש

 

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא