חיפוש

כיצד יישוב סכסוכים מתבצע?

יישוב סכסוכים היא פעולה חשובה בעלת חשיבות עליונה, ומטרתה סיום המחלוקת בין שני צדדים מתנצחים. על אף שלכולם ברורה התוצאה סופית, לא תמיד מובן כיצד יישוב סכסוכים אכן מתרחש בפועל. בכתבה הבאה ננסה לענות על השאלה כיצד יישוב סכסוכים מתבצע.

 

מטרה אחת, שיטות רבות

נדמה שאין צורך להרחיב על חשיבותו של יישוב סכסוכים בין שני צדדים. לסכסוכים מתמשכים יש אפקטים קשים על כל המעורבים בדבר. הנזק שסכסוך מר גורם יכול להתבטא בשלל מישורים, החל מאובדן רכוש וכסף ועד לנזק נפשי חמור ולהיווצרות של לחץ מיותר וקשה מנשוא. בחיים הדינמיים שכולנו מנהלים סכסוכים יכולים לפרוץ כמעט בן רגע.

קל וחומר בעולם העסקי רווי החוזים והתחרות, אך גם בהיבטי חיים אחרים כמו משפחה, נישואים, יחסי שכנות ועוד. כפי שניתן ללמוד מהרשת, לדוגמה באתר האינטרנט של המוסד הישראלי לבוררות עסקית, ישנן לא מעט דרכים אפקטיביות ליישב סכסוכים. בהמשך הכתבה ננסה לגעת באלו המרכזיות ביותר.

 

לא רק סדרת טלוויזיה

חלק גדול מהישראלים מכירים את המילה בורר מסדרת הטלוויזיה הפופולרית שזכתה לשם זה, אלא שבוררות היא למעשה דרך משפטית נפוצה ומקובלת ליישר מחלוקות בין שני צדדים. באופן גס, אפשר לומר שתפקידו של הבורר הוא כמו של שופט בזעיר אנפין. הבורר שומע את דברי שני הצדדים, מעיין בחומר הרלוונטי ופוסק הכרעה סופית בעניין המחלוקת. פסק דינו של הבורר (לאחר שזכה לאישור בית המשפטי) שקול לפסק דינו של שופט ויש לקיימו כלשונו. סמכותו של הבורר נקבעת לאחר ששני הצדדים הסכימו לקבלה לפני תחילת ההליך.

יתרונותיה של שיטה זאת גלומים בכך שהיא מהווה מעין מסלול עוקף הליך משפטי, בו יש הרבה פחות שלבים ובבירוקרטיה. עם זאת ההליך עדיין נעשה באופן מקצועי, על ידי מומחה ובאופן חשאי ונטול משוא פנים. כמובן שגם הדרך המשפטית היא אפשרות רלוונטית לסיום סכסוכים. תביעה אזרחית על סוגיה השונים היא המקבילה המשפטית של יישוב סכסוכים. עם זאת מדובר בהליך שנעשה מיוזמתו של צד אחד, ולכן הוא אינו תואם את ההגדרה הקלאסית של יישוב מחלוקות.

 

מחפשים את דרך הזהב

דרך נוספת ליישב סכסוכים היא באמצעות משא ומתן בין שני הצדדים. במסגרת משא ומתן מתדיינים שני הצדדים ביניהם עד שהם מגיעים לפתרון משותף המקובל עליהם. על אף יתרונותיה הגדולים של אופציה זאת (קשר ישיר, חיסכון כספי ובירוקרטי, הליך נקי מגורמים זרים) היא דרך שקשה לרבים ליישם, ולא פעם יש צורך בצד שלישי שיביא את שני הצדדים היריבים לדון יחד על אותו שולחן.

פעולת הגישור באופן כללי מאוד היא למעשה ניהול משא ומתן בידי גורם מתווך ניטרלי. המגשר הוא אדם שהוכשר לתפקיד ובעל הבנה מספקת ברקע עליו מתנהל הסכסוך. תפקידו לגשר בין הצדדים ולהביאם לפתרון משותף שיהיה קביל על כל המעורבים בדבר.

מגשר יישוב סכסוך בין שני אנשי עסקים

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא