חיפוש

הכירו את הזכויות שלכם בעקבות מחלת הפיברומיאלגיה

אם אדם מדווח על כאב כרוניים מפושטים, על עייפות, ענייני קוגניציה, שינה, כאבי רוח, שינויים במצב הרוח וכן הלאה, ואכן הוכר כבעל מחלת הפיברומיאלגיה

– יכול להיות שיש לו זכויות רפואיות וביטוחיות לממש.

החל ממרץ 2022, ספר הליקויים הכללי החל להכיר ולהתייחס לתסמיני פיברומיאלגיה בזכות עצמם.

וניתן להשתמש בו כדי להמציא אחוזי נכות המהווים תקן לקבלת קצבאות והטבות נוספות מהביטוח הלאומי.

 

הכרה בפיברומיאלגיה על ידי הממסד הרפואי

לאחר שהממסד הרפואי הכיר בפיברומיאלגיה, היה צריך לבחון רגישות של 18 נקודות לכאב בגוף, כדי לאבחן אותה. בחינת הרגישות כללה את עוצמת הכאב בתגובה ללחיצה על אותן נקודות. באם 11 מהנקודות הוכתרו כרגישות לכאב, המבדק היה מאמת את קיומה של המחלה. מאז, עברו מים תחת הגשר ובדיקה זו כבר לא רלוונטית, שכן אימות ממסדי במחלה כולל דווקא הערכה קלינית המכלילה תסמינים נוספים מלבד הכאב, כמו – הפרעות שינה.  זאת, בין יתר בדיקות ופרוצדורות, מאפשרות לאדם לקבל הכרה בתסמיני מחלה זאת.

יש שרואים במחלת הפיברומיאלגיה כקשורה במיוחד למתח נפשי ואף לטראומה. יש שיצטטו מחקרים על התפתחות המחלה בעקבות טראומות בגוף ובנפש. ויש שיגידו, שגם אם היא לא קשורה בהכרח ממפגש עם אירוע טראומתי כלשהו, היא כן יכולה להגיע עם מטען רגשי. כמו זה הגורם ומעודד דיכאון, פאניקה, תסמונת פוסט טראומתית וחרדה.  כך או כך, באם המחלה קיימת, הממסד הרפואי מכיר כיום בכל מיני דרכי טיפול. למעשה, נאמר שיש אנשים שבאמת יכולים לרפא אותה כדרך התערבות רפואית מוסדית כך שלכל הפחות כדאי לנסות, פר החלטתם.

מעבר לכך, נכון לסוף העשור השני של שנות האלפיים, הממסד הרפואי לא פרסם או הכריז על תרופה או טיפול המאפשר לרפא כל מקרה פיברומיאלגיה, או תרופה או טיפול המאפשרים להקל על כל התסמינים בו זמנית. אם כי קיימים טיפולים המהווים יחדיו טיפול משולב כדי לגשת לנושא מכמה חזיתות בו זמנית. אלו הם כאמור, הפתרונות הקיימים אצל הממסד הרפואי וניתן להרחיב את החיפוש אל מעבר למקור זה.

 

איך ממשים את הזכויות?

כדי לממש את הזכויות הרפואיות והביטוחיות הקשורות במחלה, יש לבסס עבורה הכרה מביטוח לאומי.  עבור זה, ניתן להעניק אחוזי נכות. תגית הנכות הקשורה לתסמיני המחלה נקבעת בסיועו מומחה בתחום הריאומטולוגיה, ואפילו גם בסיוע של פנימאי. החל ממרץ לשנת 2022, ניתן לקבל הכרה שכזו על בסיס סעיף פיברומיאלגיה במסגרת בדיקת זכאות עבור קבלת קצבת נכות כללית.  שכן, עד אותה תקופה, ספר הליקויים לא הכיל פרטי ליקויים בתחום זה. נוסף על כך, אחוזי הנכות נקבעו על ידי סעיפים הקשורים לאחוזי נכות "מותאמים". כך שבתקופה זו ואילך הכרה זו מקבלת מקום משלה בספר הליקויים, ומחושבת על ידי סעיף סל כללי.

כך שלבסוף, מימוש הזכויות, או קבלת הקצבאות ושלל הטבות מביטוח לאומי, יכולה להתבסס, בין היתר, על קבלת תגית אחוזי הנכות.  ניתן להיוועץ בעורך דין מומחה לנושא, כדי לקבל ליווי להשלמת התהליך, קבלת הכרה באחוזי הנכות וכל ההטבות המצטרפות לזה מהביטוח הלאומי. עורך דין נוה חגי, לדוגמה, מתמחה בתביעות ביטוח ומלווה אנשים בתיקים אל מול הביטוח הלאומי.

מאזניים

 

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא