חיפוש

ההבדל בין מעצר ימים למעצר עד תום ההליכים

היכרות עם ההבדל בין מעצר ימים למעצר עד תום ההליכים יכולה לסייע לחשודים ולעזור במימוש הזכויות המשפטיות שלהם.

כמובן שצריך גם להתייעץ עם עורך דין, אבל לא פחות חשוב להכיר את לשון החוק

לפי החוק בישראל, הדרך היחידה שבה המשטרה יכולה לפעול על מנת להגיש בקשה למעצר עד תום ההליכים היא להציג בפני בית המשפט ראיות לכאורה שמהוות בסיס עובדתי לצורך מעצרו של הנאשם. לשם השוואה, כדי להגיש בקשה למעצר ימים נדרשת המשטרה רק לטעון שקיים חשד סביר לביצוע עבירת עוון או פשע.

המשמעות של הדברים לעיל היא שאת עיקר ההבדל בין מעצר ימים למעצר עד תום ההליכים ניתן לראות בהוכחות העומדות לרשות המשטרה. מהבחינה הזו גם לא אמורה להיות משמעות לשאלה האם מדובר על עבירות שוד או עבירות אחרות. כל עוד המשטרה אכן מציגה בפני בית המשפט ראיות לכך שקיים בסיס עובדתי לצורך מעצרו של הנאשם, היא ככל הנראה תקבל את מבוקשה.

 

מהי חובת הסנגור?

הבדל אחר ולא פחות משמעותי בין מעצר ימים למעצר עד תום ההליכים מכונה חובת הסנגור. בפועל, כל בקשה למעצר עד תום ההליכים מחייבת מינוי סנגור לנאשם. כאן יש צורך במינוי של עורך דין פלילי, שלא רק ייצג את טובת הנאשם אלא יכיר לעומק את הזכויות המשפטיות שלו, גם אם הוא טרם מיוצג על ידי סנגור לבחירתו.

חוץ מזה, החוק מאפשר לסנגור ולנאשם לעיין בחומר הראיות לאחר הגשת כתב האישום. במקרים כאלה, עורך דין פלילי בעל ניסיון יבקש למשל לדחות במספר ימים את הדיון בבקשה למעצר עד תום ההליכים, כדי לבחון לעומק את הפרטים המופיעים בפניו ועל מנת להתגונן היטב.

 

מעצר עד תום ההליכים מתוך הפרספקטיבה של בתי המשפט

חשוב מאוד לזכור שכל מצב של מעצר עד תום ההליכים מביא הלכה למעשה לפגיעה חמורה בחירות האדם. בגלל שהפגיעה הזו נחשבת חמורה גם בעיני בית המשפט, לא ממהרים לאשר בקשה למעצר עד תום ההליכים – אלא אם יש לכך סיבה טובה.

בין היתר, בית המשפט מבקש שימולאו 3 תנאים נדרשים ומצטברים כדי להורות על מעצר עד תום ההליכים, בהקשר הזה, התנאים הם ראיות לכאורה, עילת מעצר ברורה והיעדר חלופת מעצר.

 

מה עושים כדי למנוע מעצר עד תום ההליכים?

החדשות הטובות הן שניתן לצמצם את הסיכוי למעצר עד תום ההליכים, גם בעבירות קלות וגם בעבירות יחסית חמורות. בשביל להשיג את המטרה הזו, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין שמכיר את התחום ובקיא בו.

לסיכום, ההבדל בין מעצר ימים למעצר עד תום ההליכים בא לידי ביטוי בחירות האדם שנפגעת. כך מתייחס לזה בית המשפט ומכאן נגזרות ההשלכות מבחינת המשטרה והראיות.

 

כלוא

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא