חיפוש

גם זמנכם הגיע – המדריך המלא לפינוי בינוי

פינוי בינוי הוא אחת הדרכים למימוש התחדשות עירונית בישראל. מדובר בפרויקט שבו הורסים בנייני מגורים ישנים ובונים במקומם בניינים חדשים לפי תקני בנייה מחמירים ועדכניים יותר. בדרך כלל הבניינים החדשים הם גבוהים יותר, מכילים מספר רב יותר של דירות ויוקרתיים יותר. בזמן הפרויקט, הדיירים יכולים לבחור אחת מבין שתי חלופות – פינוי לדירה חלופית או קבלת דמי שכירות בגובה מוסכם מראש שאיתם יוכלו לממן שכירות בדירה אחרת לבחירתם.

 

מסלולי פינוי בינוי

ישנן 2 דרכים להוביל פרויקט התחדשות עירונית של פינוי בינוי – מסלול רשויות מקומיות ומסלול מיסוי.

  מסלול רשויות מקומיות מסלול מיסוי
יוזם הפרויקט הרשות המקומית יזמים פרטיים ובעלי נכסים
תנאים אין תנאים הסכמה של 80% מהדיירים
הטבות הטבות מיסוי שונות ואפשרות להנחות בהיטלי השבחה. הטבות מיסוי שונות ואפשרות להנחות בהיטלי השבחה.

 

שלבי פינוי בינוי

התחלת תהליך פינוי בינוי, במסגרת מסלול מיסוי, מערבת את דיריי הבניין. הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית פרסמה מדריך לדיירים המפרט את שלבי התקשרות עם יזם הפרויקט.

  • שלב ההתארגנות – בשלב מקדים זה, יש לבחור את נציגות הדיירים מהבניין ולשכור את שירותו של עורך דין מייצג. מומלץ לבחור בשירותיו של עורך דין פינוי בינוי אשר ייצג את כלל דיירי הבניין וידאג לאינטרסים שלהם.
  • חתימה על מסמכים טרום הסכם – חתימה על מסמך כוונות מוגבל בזמן קצוב כדי לקדם את התנעת הפרויקט.
  • בחירת יזם פינוי בינוי – מומלץ לבחון מספר הצעות של יזמים שונים, ולבסוף לבחור לפי קריטריונים כגון – חוסן כלכלי, פרויקטים קודמים וכדאיות התמורה.
  • בחינת התמורה המוצעת – התמורה מפרויקט פינוי בינוי יכולה להיות דירה חדשה בשטח של הדירה המקורית, אך יש יזמים שמציעים תוספת לדירה בדמות הגדלת הדירה או הוספת מרפסת. מומלץ להיעזר בגורמי מקצוע כמו שמאים ואדריכלים כדי לבחון את התמורה המוצעת.
  • חתימה על הסכם.

 

יתרונות החידוש העירוני

עבור הדיירים, פינוי בינוי זוהי הזדמנות משתלמת לעלות את ערך הדירה שלהם מבלי להשקיע כסף. הם לא משתתפים בהוצאות המשפטיות וההנדסיות ואף הם מקבלים פיצוי בדמות דירה חלופית לזמן הבנייה. אמנם בזמן הבנייה הדיירים עלולים לחוש אי נוחות, אך כשהדירה מוכנה הם זוכים לקבל בית גדול יותר ובעל שווי גבוה יותר.

גם היזמים שמנהלים את הפרויקט נהנים ממנו. המדינה מקדמת תמריצי התחדשות עירונית שמעודדים את היזמים להוציא לפועל פרויקטים של התחדשות עירונית. היזמים נהנים מתמריצים כגון-

  • קיצור הליכים בירוקרטים לקבלת היתרי בנייה.
  • קבלת היתרי בנייה עם זכויות בנייה מוגדלות כך שהיזמים יוכלו להנות מרווחים לאחר ביצוע הפרויקט.

 

לסיכום

אחת מהדרכים לביצוע התחדשות עירונית היא פינוי בינוי. מדובר בתוכנית ממשלתית שבמסגרתה הורסים בניינים ישנים ובונים במקומם חדשים. התוכנית מעלה את ערך הדירות החדשות, עומדת בתקני בטיחות עדכניים ותורמת לרווחתם של הדיירים. אמנם תפונו מביתכם לזמן מה, אך כשתחזרו אליו, תגלו שזכיתם בבית חדש.

מנוף

 

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא