חיפוש

באילו מקרים יוגש כנגדנו כתב אישום פלילי?

התנהגות פלילית הינה התנהגות המנוגדת לדין הפלילי בישראל. ישנם סוגים שונים של התנהגויות אשר יכולים להביא אתכם להעמדה לדין בגין פלילים בהתאם למערכת של חוקים, ההוראות והדינים כפי שהם נאכפים במדינת ישראל. כתב אישום פלילי הוא המסמך שנותן את האות לפתיחת ההליך במשפט פלילי בבית המשפט. במאמר זה נסביר מהו כתב אישום פלילי, ממה הוא מורכב ובאילו מקרים הוא מוגש.

 

ממה מורכב כתב האישום

כתב האישום מורכב מחלק עם פרטים טכניים על הנאשם וחלק עם העובדות. בחלק הטכני מפורטים רשימת העבירות המיוחסות לו, רשימת עדי התביעה וכדומה. חלק העובדות הוא מהות כתב האישום ובו מפורטים כל העובדות שהתביעה סבורה שהן נכונות והראיות שברשותה וקושרות בין הנאשם לבין ביצוע העבירה.

 

ביסוס העובדות

העובדות הן הבסיס לכתב האישום ועל התביעה לפעול כדי להוכיח כמה שיותר עובדות בהקשר לעבירה הנטענת בכתב האישום. כתב אישום הוא כתב תביעה שהמדינה מגישה לבית המשפט המאשים את האדם בביצוע עבירה פלילית. עו"ד פלילי שוש חיון מסבירה שכתב האישום עשוי לכלול מספר נאשמים ואז יהיה פירוט של העובדות והעבירות לגבי כל אחד מהנאשמים בנפרד.

 

מקרים נפוצים

ישנם התנהגויות רבות בגינם מוגשים כתבי אישום לרבות, אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות אלימות, עבירות רכוש, עבירות סמים, עבירות צווארון לבן ואף עבירות תעבורה בבית משפט לתעבורה. הנאשם שמוגש כנגדו כתב אישום יכול להודות ולבקש מבית המשפט הקלה בעונש או לחילופין לכפור בכתב האישום. במשפט, התביעה נדרשת להוכיח את הטענות בכתב האישום.

 

הגשת כתב אישום

כתב אישום צריך להיות מוגש לבית המשפט לאחר עבודה מאומצת של התביעה של איסוף ראיות והוכחת העובדות כנגד הנאשם. הפרקליטות והמשטרה הן שמוסמכות לקבוע אם יוגש כתב אישום ורק כאשר הן סבורות כי ישנם סיכויים גבוהים להרשעתו של הנאשם בסוף ההליך. לשם כך הראיות שנאספו צריכות להיות מוצקות וגם לאחר מכן סוף ההליך אינו מובטח בשום מקרה.

 

הליך הוגן

כדי לאפשר לכל אזרח הליך פלילי הוגן, לאחר הגשת כתב האישום, ניתן לדרוש מהמשטרה את כלל חומרי החקירה לשם גיבוש של טענות ההגנה. המשטרה מחויבת לתעד ולתייק את כלל החומרים שנעשה בהם שימוש בגיבוש כתב האישום והיא חייבת לאפשר להגנה גישה למסמכים הללו, על מנת שהנאשמים יוכלו לעמת את המידע שגובש נגדם ולהתגונן בבית המשפט.

 

סיכום הגשת כתב אישום

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו באלו מקרים יוגשו כתבי אישום פליליים. כפי שציינו, כתבי אישום מוגשים בעבור מגוון של התנהגויות שנחשבות בעיני המחוקק להתנהגות פלילית. המקרים בהם מוגש כתב אישום הם כאשר המשטרה והתביעה מאמינים שהראיות מוצקות דיים על מנת לקיים סבירות גבוהה להרשעה. בכל הליך פלילי מומלץ לקבל ליווי משפטי של עו"ד המתמחה בתחום

משקל

אהבתם את הכתבה?
שתפתו בקליק
כתבות בנושא